Computerspil med sund fornuft - Spilskole åbnet i København

29.11.07   |   kl. 09:46   |  

Computerspil med sund fornuft - Spilskole åbnet i København

Copenhagen eSport-direktør, Rasmus Pedersen, har realiseret drømmen om Danmarks første computerspilhus. Dørene er netop åbnet til 500 kvadrameter skole indrettet til gaming og undervisning i et nedlagt universitet på Islands Brygge i København.

Hvis det står til Copenhagen eSport-direktør, Rasmus Pedersen, er det slut med at sidde hele natten foran computerskærmen. Filosofien bag Copenhagen eSports GamingSchool er nemlig "Computerspil med sund fornuft".

"Det er en myte, at computerspillere er fede og dovne. Computerspil på højt niveau kræver derimod en god fysik, koncentration og holdånd" fortæller Rasmus Pedersen.

Med GamingSchool realiseres en længe efterlyst spilskole for seriøse gamere fra 12-års-alderen og opefter. Når spillerne indfinder sig på den nye spilskole, vil de lære at dyrke deres spilinteresse som en sportsgren, og initiativtagerne har set Dansk Idrætsforbund og DBU over skuldrene, da de lagde de etiske grundsten.

Ifølge Rasmus Pedersen består 40 procent af træningen af en god spiller i at sidde foran skærmen. De sidste 60 procent består i at sove godt om natten og at have andre interesser.

Ideen er at bruge mindre - men bedre - tid foran skærmen. "Less but Better" er sloganet.

Seriøs træning
Fastfoodfolket skal ikke regne med at få et ben til jorden på spilskolen. Colaen og pizzaen er for længst sendt til tælling.

"Der kommer ikke til at flyde med pizzabakker og tomme colaflasker, men derimod skal der drikkes vand og spises frugt".

Træningen vil typisk ligge fra klokken 16-20, der vil blive hold, og der vil være hjemmeopgaver til spillerne, og seriøs træning op til weekendernes spilturneringer.

"Spillerne får ikke få lov til at blive hængende foran skærmene. De vil derimod blive sendt hjem i ordentlig tid" fortæller Rasmus Pedersen.

I samarbejde med integrationsministeriet er der sågar ved at blive søsat en decideret lektiehjælpscafé, som skal få fat i netop de børn og unge, der har tilbøjelighed til at skippe lektierne til fordel for computerspil.

"De unge kommunikerer via nettet, og vi skal finde miljøerne, hvor de rent faktisk er, for at kunne tilbyde dem lektiehjælpen" fortæller Inaam Illahi Sahibzada, der er konsulent for brug-for-alle-unge-kampagnen og blandt andet sørger for lektiehjælpscafeer på landets biblioteker, beboerforeninger, sko-ler og internetcafeer.

Mere end spil
Med mere end 400 mio. spillere på verdensplan, og med hver tredje europæer som aktive spillere, er elektronisk spil for længst blevet til Big Business.

"Med GamingSchool vil vi præge udviklingen i en positiv retning, så den ikke løber løbsk. Vi vil skabe balance i spillernes liv og gode rammer for eSporten" er meldingen fra Rasmus Pedersen.

GamingSchool vil desuden tilbyde undervisning i internetkultur og videoredigering af spilhindhold online. Derudover arbejdes der på et omfattende samarbejde med ungdomsklubberne. Fremtiden skulle også meget gerne bringe et Dansk Computerspil Forbund.

GamingSchool:
En undersøgelse har vist, at 76 procent af de unge spillere ville melde sig ind på en spilskole, hvis der var en. Spilskolen, GamingSchool, er en udløber af Copenhagen eSport. Den er landets første af slagsen og åbnede dørene i slutningen af november 2007.

Copenhagen eSport:
Copenhagen eSport har eksisteret siden starten af 2007 og har siden sin begyndelse haft vindende hold indenfor adskillige spilgenrer såvel som ved turneringsevents. Copenhagen eSport lægger vægt på en sund indstilling til computerspil og har lånt sit etiske værdisæt fra traditionel idræt.

Planer om et Dansk Computerspil Forbund:
Med mere end 400 mio. computerspillere på verdensplan har computerspillet for længst overgået antallet af spillere indenfor fodbold og håndhold. Dansk Computerspil Forbund skal tale spillernes interesser og sikre en balance mellem forbrugerne og den kommercielle branche.

PRINT

Ingen kommentarer

Relevante links