Arrangementer

Åbne datasæt fyrer op under lokalkulturen

Både kulturelt og kommercielt ligger der et stort potentiale i at udnytte åbne datasæt. Open Culture Days i Aarhus resulterede i ni stærke koncepter.

Hvad sker der, hvis man samler et halvt hundrede studerende til en weekends hacklab, giver dem en god forplejning, professionel rådgivning, når de har brug for det, udsigt til en god præmie samt ikke mindst et ordentlig bundt åbne datasæt at arbejde med? Ud over en god oplevelse for alle får man konkretiseret det store potentiale, der ligger i åbne data.

Udfordringen for de knap 50 deltagere i Open Culture Days 20.-22. februar på hovedbiblioteket i Aarhus var på basis af åbne datasæt at udvikle koncepter, der kunne understøtte lokale kulturoplevelser, inklusive konkrete løsningsforslag og bæredygtige forretningsmodeller. Undervejs var der faglige oplæg og præsentation af datasættene. Teknologitendensernes grand old man, Preben Mejer, der sad i dommerpanelet, var imponeret:

– Normalt kan man spotte vinderen på otte kilometers afstand i den her type events, men denne gang var kvaliteten så høj og koncepterne så velgennemtænkte, at det var svært at sortere fra.

On-site-interaktivitet 

Førstepræmien, en iværksætter-startpakke fyldt med god rådgivning, endte hos tremandsteamet City Stories. Daniel Paaske, Anders Ravn og Mathias Holm Mølgaard, alle tre fra Informationsvidenskab i Aarhus, havde udviklet et koncept på basis af Sejrs Sedler - et lokalhistorisk kartotek med omkring 125.000 udtræk af artikler primært fra Aarhus Stiftstidende i perioden 1794 til 1950.

Med en lokationsbaseret app på smartphonen bevæger man sig rundt i det aarhusianske byrum og kan til hver en tid få historier fra det sted, man befinder sig. Samtidig, og ikke mindst, giver app'en mulighed for at berige de eksisterende data med egne korte historier, som kun kan skrives ind on-site.

 

– Vi ville gerne udvikle noget med et historisk perspektiv, og vi havde fra starten besluttet os for at bygge interaktivitet ind i løsningen. Samtidig ville vi gerne tvinge folk ud i byen, så de virkelig kan leve sig ind i stedets atmosfære og for nogles vedkommende måske genopleve minder fra stedet, forklarer Daniel Paaske fra vinderteamet.

Både service og forretning 

 

– Konceptet baseret på Sejrs Sedler vinder, fordi det på alle måder er gennemtænkt. Det tager fat i noget, der allerede findes og udbygger det på en spændende måde, og det imødekommer den enorme interesse, der er for lokalhistorie, forklarer Preben Mejer. Han tilføjer, at mange rapporter og undersøgelser viser, at der rent faktisk er et enormt potentiale i åbne data – både til mere serviceorienterede løsninger som i vinderkonceptet og til løsninger baseret på en mere kommerciel forretningsmodel.

Konceptet CoffeeTalks hørte til sidste kategori og høstede en specialpris i form af en flaske vin. CoffeeTalks anvender datasættet, som ligger bag Alt om Aarhus' eventguide, og lægger op til, at folk med sammenfaldende interesser via en app spontant kan mødes til arrangementer i byen. Det kommercielle potentiale ligger i, at caféer og restauranter formentlig vil være villige til at betale for, at der blev trukket folk ind til de arrangementer, de lægger lokaler til.

Et andet koncept, Openion, løb også med en flaske vin og hædrende omtale. Gruppen bag havde sat sig for at understøtte en tættere dialog mellem borger og kommune ved at give kommunen mulighed for via en app at pushe konkrete spørgsmål ud til borgerne relateret til deres aktuelle lokation.

Professionel sparring undervejs

ODAA, Open Data Aarhus, der sammen med IBM var arrangør af eventen, havde fået den glimrende idé at hente professionelle rådgivere ind, som deltagerne løbende kunne konsultere. Ud over at sponsorere førstepræmien havde reklamebureauet Minuskel, advokatfirmaet Fønix og  revisionsfirmaet Ernst & Young sendt deres folk på weekendarbejde på Hovedbiblioteket i Aarhus, og for vinderteamet blev muligheden for professionel sparring afgørende.

– Vi havde et rigtigt godt samarbejde med folkene fra reklamebureauet. Det betød utroligt meget for os at kunne få folk ind over, der leverede noget professionel tænkning i forhold til vores ideer, fortæller Mathias Holm Mølgaard.

Alle tre i vinderteamet var indstillet på, at arbejdet med konceptet skulle fortsætte og så frem til at trække yderligere på den professionelle rådgivning, som er indeholdt i iværksætter-startpakken.