Overvågning i samfundet

Boganmeldelse: Et digitalt våbenkapløb med demokratiet som indsats

Whistlebloweren Christopher Wylie, der lod verden vide, hvordan firmaet Cambridge Analytica havde deltaget i at påvirke de amerikanske vælgere med en hidtil uset brug af data, har skrevet bogen ‘Mindf*ck – Cambridge Analytica And The Plot To Break America’. Ledelseskonsulent i PROSA Jakob Ruggaard har læst bogen og er begejstret.

Christopher Wylie er en atypisk politisk figur. Hans største interesse er mode. Han arbejder bag scenen og var i det store hele ukendt inden hans afsløringer. Han går i hættetrøjer og farver sit hår. Alligevel har han både været en central figur i en af de vigtigste politiske udviklinger i de vestlige demokratier i moderne tid og skrevet en fremragende bog om forløbet.

Kend dine vælgere

For at forstå bogen må vi først behandle forløbet kort. Wylie begynder som en progressiv, liberal canadier. Barack Obamas historiske kampagne i 2008 lærer ham værdien af målrettet brug af data: Hvis du ikke kender dine vælgere, så taber du. Ti år efter afslører han, at han har været med til at bruge den indsigt og sit talent for databehandling til at afgøre nogle af de mest uforudsete, uforståelige og rystende valg i Vesten: Brexit og Trumps præsidentvalg i 2016.

Hele forløbet fortælles sarkastisk, nærværende og idiosynkratisk. Wylie er en glimrende skribent og tegner tydelige og karikerede portrætter af de kendte og ukendte skikkelser, vi møder igennem bogen. Bogen kredser om fortættede scener. Som mødet med Steve Bannon på et hotelværelse, hvor Wylie er nervøs for, at hans chef har solgt ham som sexobjekt, men som ender med, at idéen til Cambridge Analytica ifølge Wylie bliver undfanget. Eller maskinrummet hos The Liberal Democrats i London, hvor folk sover i skabene på det elegante overklassepalæ og organiserer sig omkring en kultisk tilbedelse af analog flyverbladsomdeling.

Perspektivmord

Undervejs uddybes de digitale praksisser, som Christopher Wylie er med til at bygge op. Skridt for skridt samler de firmaer, som han arbejder for, mere data sammen. Og side for side indvies læserne i praksisser for at bruge overvågning til at manipulere vælgere og afgøre valg. ”Perspecticide” – perspektivmord – kalder Wylie processen, som består i at udsætte os for digitale reklamer på alle flader, indtil vores forudsætninger for rationel stillingtagen er udraderet. Her træder de forskellige firmaer, som Wylie arbejder for, så til og installerer bias i modtageren. Flokmentalitet, frygt, modvilje imod demokratiet eller apati. Målet er centrale figurer i de sociale netværk, som har en psykisk profil, der er let at manipulere. Våbnet er overvågning og data.
Midlerne er afprøvet og tilrettet i regimer over hele verden. Lande i det globale syd er prøvekaniner, før det bliver Vestens tur. Wylie kalder det digital kolonialisme og mener, at den afgør valg i lande, hvor datasikkerhed er et uhørt koncept, og magthaverne er villige til at gøre hvad som helst for at blive siddende.

Forførende fortæller

Bogens sandhedsværdi er omdiskuteret. Hvor centralt var Wylie placeret i Cambridge Analytica? Hvad var hans motiver til at indsamle og lække data om sin gamle arbejdsplads? Debatten har raset siden afsløring­erne og bogens udgivelse. På bogens præmisser er Wylie en dygtig, uhyre interessant og forførende fortæller, som hele tiden udstiller, analyserer og spidder verden omkring sig. Det gør bogen sjov og indsigtsfuld.

Samtidig er han en underlig zombiefigur, som går tavst igennem en verden, hvor hans talent anvendes på projekter, som igen og igen går direkte imod hans moralske kompas og hans politiske overbevisning. Det gør ikke bogen dårlig. Tværtimod. Også selv om dilemmaerne ikke altid er erkendt af Wylie undervejs.

"Mindf*ck" er med andre ord en bog om det vigtigste våbenkapløb for demokratier i hele verden. Et våbenkapløb, som afgør det ene valg efter det andet. Kampen om data. Og den kunne ikke være mere medrivende og indsigtsfuld. Samtidig er den et partsindlæg i en sag om, hvordan Facebook og Cambridge Analytica udviklede værktøjer til at forføre befolkninger. Læs bogen, og læs den kritisk. Du vil elske det.

Cambridge Analytica - sagen kort

En fyr med lyserødt hår dukkede i marts 2018 op i verdens bevidsthed. Det var Christopher Wylie. En 29-årig selvlært softwareudvikler med en juraeksamen fra London School of Eco­nomics og en stærk interesse for politik og mode i rygsækken. Nu var han whistleblower. ­Wylie havde arbejdet i flere forskellige på den tid ukendte firmaer med en blanding af psykologi og data for at kortlægge og påvirke vælgeradfærd. Cambridge Analytica er det firma, som blev verdensberømt.

Wylies informationer gav luft til Cambridge Analytica-skandalen. En skandale, hvor 87 millioner amerikanske Facebook-­brugere fik ”stjålet” deres data. Muligvis med Facebooks fulde kendskab. Cambridge Analytica udarbejdede en psykografisk kortlægning af den amerikanske befolkning. Profilerne blev brugt i en hidtil uset digital kampagne for at mobilisere vælgere bag Donald Trump og demoralisere tvivlere på den amerikanske venstrefløj til ikke at stemme på Hilary Clinton.

Resultatet blev Trump… Og en grundig debat om spillereglerne for vores demokrati.

Bogoplysninger

Titel: 'Mindf*ck – Cambridge Analytica And The Plot To Break America’