It og samfund, It-tendenser

Digital marketing kølner deleglæden

Kommercielle online-tjenester spænder ben for sig selv, når de panisk forsøger at motivere og aktivere brugerne.

Beskeden fra rejse-community'et Tripadvisor står og lyser i min mailboks. “Tillykke, Kurt! Du er en af de 40 mest aktive anmeldere i Hvidovre”. Så sukker jeg vantro.

Godt nok opholder jeg mig på Vestegnen i dele af sommerperioden, men det er altså i Glostrup Kommune. Og intet kunne vel i virkeligheden motivere mig mindre end at konkurrere med mine, uden tvivl, sympatiske rejseanmelder-kolleger fra Hvidovre. Det er simpelthen ikke min motivation at rykke op fra en 35. plads i Hvidovre blandt Tripadvisors internationale anmelderkorps.

Tripadvisor er et typisk eksempel på, hvordan flere online-communities drevet af begæret efter øgede indtjeningsmuligheder bestandigt forsøger at fremtvinge brugeraktivitet ved opsøgende henvendelser og andre tiltag, som i virkeligheden devaluerer brandet og kan udløse modvilje.

Da jeg blev medlem af Tripadvisor tilbage i 2007, var det som at opdage en lille brugerdrevet perle af en informationstjeneste. Her var der et bredt og troværdigt svar på hotellers og turistattraktioners floromvundne anprisninger af egne produkter.
Her kunne jeg læse andre rejsendes generelt troværdige beskrivelser af de reelle forhold, og ikke mindst kunne jeg og andre med lethed bidrage med egne oplevelser og bedømmelser. Stærkt motiverende.

Den aktuelle henvendelse fra Tripadvisor lugter langt væk af at være udtænkt af en international marketingafdeling, som på tværs af kulturforskelle og med en teknologisk tyrkertro har konceptualiseret sådan her:

"Vi skal have noget 'gamification' ind i for at motivere brugerne til at generere noget mere indhold, som vi kan tjene penge på. Vi kobler konkurrencemomentet med nogle geopositionsdata, så kan man konkurrere helt superlokalt med at være i toppen af anmelderskaren."

Resultatet for Tripadvisor er lattervækkende, især når man bor i Glostrup, og selv det mest strømlinede marketingtiltag vil aldrig kunne konkurrere med en personlig tak for, at man gider dele sine oplevelser med andre.

Så selvom Tripadvisor går samme vej som mange andre internet-tjenester glæder jeg mig over, at Wikipedia eksempelvis stadig hænger ved og andre værdifulde online-communities stadig eksisterer. Man skal bare lede lidt mere efter dem.