It og samfund, It-tendenser

Når digitale stjerner og status styrtdykker

Hvis man ryger under 2,5, er det farvel til jobbet. Første afsnit i sæson 3 af den britiske tv-serie Black Mirror på Netflix tegner et billede af fremtiden, hvor sociale rating-systemer betyder alt. Værd at se som optakt til den kommende nye sæson, mener Prosabladets anmelder.

Den britiske tv-serie Black Mirror er som en god sci fi-novellesamling. Hvert afsnit præsenterer en afsluttet historie med forskellige tech-temaer, skuespillere og instruktører. Hermed en opfordring til at starte med afsnit 1 i sæson 3, Nosedive, som er et fint eksempel på seriens satiriske vinkel. Her med fokus på digital afhængighed, hvor dyrkelse af apps og håbet om likes tages til ekstremer.


Som optakt til sæson 4 kan man med fordel se første afsnit i sæson 3. Afsnittet sætter fokus på bivirkningerne af at blive afhængig af online-popularitet og glemme at være meningsfuldt til stede for andre og ikke mindst sig selv - som hovedpersonen kommer til at føle det på egen krop i sin higen efter personlig succes. Foto: Netflix 

Den britiske sci fi-tv-serie Black Mirror har fjerde sæson på vej i løbet af efteråret med Jodie Foster som instruktør af afsnit 1. Hvert afsnit er en afsluttet historie. Første sæson kom i 2011. Sæson 1-3 kan ses på Netflix Danmark. Skrevet og skabt af Charlie Brooker.

Forestil dig en verden, hvor det kun er de mest populære, der får plads i fly, taxa samt på job- og boligmarkedet. Hovedpersonen i Nosedive, spillet af Bryce Dallas Howard, er opkaldt efter Lacie, som er producent af eksterne harddiske. Første scene viser, med lyserødt filter, en idyllisk forstad af typehuse med hver to carporte, akkompagneret af fuglepip og klaver. Vi ser Lacie komme joggende med solopgangens orange toner i håret, en lyserød mobil i hånden og ikoniske hvide in-ear-høretelefoner. Klip til nærbillede, hvor notifikationer tikker ind. Hun tager selfies, swiper og giver stjerner, mens hun strækker ud. På badeværelset øver hun sig på at smile overbevisende. Et fotoikon viser: Lacie 4,2. Hun er i øvrigt single og deler hus med sin bror.

Alt handler for hende om digital status. Selv kaffemageren bedømmes (Jack 3,7), for giver hun fem, er der chance for at få fem point retur. Mens morgenkaffen med smiley-småkage uploades, drysser stjernerne. Alle bipersoner opgøres også i statustal, og der er for eksempel nemme point til Bethany (4,6 PRIMEUSER), som uploader billeder af sin racekat, Pancakes, der spiser pandekager med sirup.

Det er en virkelighed, hvor folk konstant tjekker notifikationer. Selv på kontoret fortsætter jagten. Det bliver sat på spidsen i scenen, hvor Lacie er til en slags SoMe-psykolog (hos REPUTELLIGENT), der fortolker hendes ry-rapportanalyse: ”Fine perifere point. Fremmede kan lide dig. Det er et plus. Fin inderkreds.” Han konstaterer dog, at: ”Der er lang vej endnu, men 4,5 er helt klart muligt at nå.” Den estimerede tidshorisont på 18 måneder bekymrer Lacie. Hun agter at højne sin popularitetsbølge hurtigere og uploader et foto af barndomsbamsen: ”Gode gamle Mr. Rags.” Og så kommer en invitation til at være brudepige fra klasseveninden, nu mega-populære Naomi (4,7). Det er et bryllup på en privat ø, hvor alle gæster er rangeret mindst 4,6.

Bær over med komiske benspænd som: For sent til brylluppet grundet aflyst fly, og Lacie (i forreven brudepigekjole), som har måttet tomle kilometervis i regnvejr med lastbilchauffør. For afsnittet sætter fokus på bivirkningerne af at blive afhængig af online-popularitet og glemme at være meningsfuldt til stede for andre og ikke mindst sig selv. Samtidig er det også en dystopi om et samfund, hvor man bliver stillet bagerst i køen, hvis de digitale stjerner styrtdykker. Efter denne milde start - gå direkte til afsnit 1 i sæson 1, hvor den engelske premierminister afpresses til at være intim med en gris på direkte tv.