Arbejdsmiljø, It og samfund

Nye retningslinjer når arbejdspladsen genåbner

Nye retningslinjer skal hjælpe virksomhederne til en ansvarlig genåbning af de private kontorarbejdspladser på en måde, så coronasmitten ikke løber løbsk.

Mange privatansatte har været på arbejde under coronakrisen. Nogle har været på arbejdspladsen, mens andre har arbejdet hjemmefra. For dem, der nu skal tilbage på arbejdspladsen, har Erhvervsministeriet, Arbejdstilsynet og sundhedsmyndighederne udarbejdet nye retningslinjer, hvor nøgleordene er afstand og god hygiejne. Det skal sikre, at den gradvise genåbning af Danmark kan ske på en ansvarlig måde.

”Det er vigtigt, at vi sørger for, at arbejdspladsen er indrettet på en måde, så vi ikke risikerer, at gode kollegaer smitter hinanden. Man skal sørge for at holde afstand og sørge for en god hygiejne. Selvom man har savnet kollegaerne, så går det ikke at sidde tæt op af hinanden i kantinen. Og vi skal fortsætte med at holde videomøder i stedet for at sidde rundt om et bord. Vi skal tilbage på arbejde, men det bliver ikke den hverdag, vi har været vant til endnu”, siger erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse.

Afstand og god hygiejne

Rigtig mange privatansatte har været på arbejde under hele krisen – eksempelvis i transportbranchen, fødevareproduktion, byggebranchen og i supermarkederne – og de har gjort erfaringer, der nu skal overføres til det øvrige arbejdsmarked, forklarer beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

”De har på meget kort tid indrettet sig efter nye retningslinjer, og det skal deres kollegaer på kontorerne nu også til. Det stiller nye og store krav til tilrettelæggelsen af arbejdet”, understreger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i en pressemeddelelse.

Retningslinjerne er udarbejdet efter dialog med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter og skal sørge for, at kontorarbejdspladserne er indrettet på en måde, så man minimerer risikoen for at smitte med coronavirus, inden medarbejderne møder ind igen.

Læs de nye retningslinjer her

Det handler i høj grad om at holde afstand. Både i den kollektive trafik på vej til arbejde, på kontorerne i løbet af arbejdsdagen og i kantinen til frokost. Det kan eksempelvis ske ved forskudte mødetider eller øget brug af digitale møder.

PROSA bakker op om retningslinjerne, som du kan læse mere om på Erhvervsministeriets hjemmeside.

Læs også Arbejdstilsynets guide til at beskytte medarbejdere mod coronasmitte