Arbejdsmarkedet, Arbejdsløshed

PRESSEMEDDELELSE: Reaktion på CSC's varsler om masseafskedigelser

It-virksomheden CSC’s reelle problem er manglende forretningsstrategi. De bebudede massefyringer er ikke løsningen, siger Niels Bertelsen, PROSAs formand.

”Efter års problemer med dårligt image på baggrund af problemer omkring leverancer, forskellige offentligt omtalte systemfejl, hackersager, tab af flere offentlige it-opgaver og ikke mindst en længerevarende arbejdskonflikt tilbage i 2011, forsøger CSC endnu engang at løse problemerne ved at ’skære virksomheden ind til benet’ frem for at gå mere offensivt til værks”, udtaler forbundsformand Niels Bertelsen som en reaktion på dagens udmelding om, at CSC i dag har varslet fyringer af mere end 400 medarbejdere – en af Danmarks-historiens største masseafskedigelser i it-branchen.

Ledelsen i CSC har tydeligvis ikke evnet at agere proaktivt på de udfordringer virksomheden har stået overfor de seneste år – herunder tab af flere store private kunder som TDC, SAS, Berlingske, Tryg m.fl.

Disse tab har medført, at virksomheden alene gennem de seneste 3 år har gennemført 3 store nedskæringer i medarbejderstaben.

Mens CSC dermed har haft opmærksomheden rettet mod i fremtiden at bevare bare de eksisterende forretninger, så har andre løbet med de nye opgaver, således at CSC ikke har kunnet fastholde en vækst af selskabet.

En klar strategi har tydeligvis manglet, når man på bare 4 år taber så meget forretning, at mere end 2/3 af virksomhedens medarbejdere snart vil være skåret væk via masseafskedigelsesrunder.

Selvom virksomhedens daværende direktør Carsten Lind efter konflikten i 2011, hvor CSC blev frigjort af overenskomsten med PROSA, udtalte til Computerworld: ”Vi har med frigørelsen skabt grundlaget for at kunne blive konkurrencedygtige”, så er den fordel altså ikke blevet udnyttet eller haft den forventede effekt.

I november 2014 udtalte CSC´s direktør John Walsh III: ”Det har været afgørende at få gjort selskabet sundt og profitabelt og få det bragt tilbage på sporet som en konkurrence-dygtig spiller. Den opgave er nu løst efter mange år med dårlige finansielle resultater og dårlige sager”.

Heller ikke det udsagn har tilsyneladende betydet at virksomheden har kunnet skaffe ny forretning og CSC´s ledelse bærer derfor rundt på et meget stort ansvar overfor de medarbejdere, der nu igen må gå igennem en usikker tid med udsigt til en fyreseddel til hver tredje medarbejder i Danmark i løbet af maj måned.

”PROSA kunne godt have ønsket os en mere dynamisk ledelse, der havde samlet kræfterne om at få virksomheden til at vækste i en tid, hvor omsætningen på it-området aldrig har været større og hvor CSC netop (ifølge dem selv) havde skabt grundlaget for at blive konkurrencedygtige”, udtaler Niels Bertelsen og fortsætter:

”Hvordan mon dette påvirker medarbejdermotivationen på en arbejdsplads, hvor det i forvejen står sløjt til med arbejdsmiljøet, for slet ikke at tale om, hvordan systemerne kommer til at lide under denne dramatiske åreladning af medarbejdere. Spørgsmålet er nu, om CSC kan garantere kunderne, at den høje kvalitet i arbejdets udførelse kan opretholdes med så stor en nedskæring.”

Han understreger, at PROSA fortsat støtter sine medlemmer hos CSC:
”Vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at bistå vore medlemmer i den svære tid, der kommer og også tilbyde vores assistance overfor CSC på de områder, hvor vi kan bidrage under den nu desværre kommende masseafskedigelse.”

Yderligere oplysninger:
Niels Bertelsen, formand, PROSA - Forbundet af It-professionelle
nib@prosa.dk eller 40 11 41 23
 
PROSA, Forbundet af It-professionelle organiserer flere end 16.000 medlemmer i it-branchen, et fag med stor betydning for hele samfundet.

PROSA varetager medlemmernes faglige, uddannelsesmæssige, økonomiske og sociale interesser på et partipolitisk neutralt grundlag.