Uddannelse

Sæt teknologi på skoleskemaet

”Danmark taber konkurrenceevne på it-området. Det går simpelthen ikke stærkt nok med vores digitale evner.” Sådan indleder Morten Rønne, forbundssekretær i PROSA, et debatindlæg i Politiken. Indlægget er skrevet sammen med Mette Lundberg, direktør i IT-Branchen, og Juliane Marie Neiiendam, der er formand for ansattes råd i Ingeniørforeningen, IDA.

For selv om Danmark følger godt med, når det gælder brugerkompetencer, mener de tre skribenter, at Danmark har store udfordringer med at uddanne nok it-specialister. Efterspørgslen efter it-kompetencer stiger, og fra 2009 til 2014 er der sket en fordobling af it-stillingsopslag. Samtidig viser regeringens fremskrivning fra foråret 2016, at Danmark vil mangle 19.000 it-specialister i 2030.

Derfor bør flere børn og unges interesse for teknologi vækkes allerede i en tidlig alder. Og indsatsen skal vare ved igennem hele uddannelsesforløbet. ”Vi må etablere en samlet fødekæde, hvor digitale løsninger og teknologi er den røde tråd, der går igen fra grundskole til ungdomsuddannelser og senere hen på de videregående uddannelser. Uanset om man vil være håndværker, designer, jurist eller vidensarbejder skal teknologiforståelse og it-kompetencer være en del af ens uddannelsesunivers,” lyder opfordringen.