Mikael Mikkelsen, Director - Datacenters & Technical Sales, Microsoft

 

Hvorfor er det interessant at kigge på IT-branchen, når vi snakker om klima og CO2-udledning?

Der er mange grunde til at kigge på IT-branchen, overordnet fordi vi både er en del af problemet og løsningen. Teknologi er blevet en helt integreret del af vores hverdag, drevet over internettet via datacentre på tværs af jorden, med strøm som primær drivkraft. Dermed bidrager IT-branchen til øget CO2-udledning. Dog kan IT-branchen samtidig være med til reducere CO2-udledningen. Reduceringen af CO2-udledningen sker ved alt fra at arbejde hjemmefra i stedet for at tage bilen på arbejde til at bygge intelligens ind vores strømforbrug og sikre, at den er produceret med mindst mulig CO2 aftryk.

Er der nogle områder af IT-branchen, du har særligt kig på?

Som chef for Microsofts nye datacenterregion, har jeg naturligvis en interesse i, hvordan man med lavest muligt CO2-udledning kan bygge og drive et datacenter. Jeg synes dog, det er endnu mere spændende at udnytte alle de muligheder, som Cloud giver for at optimere vores eksisterende IT-systemer og bruge teknologien til at reducere virksomheders CO2-udledning – både på produkter og ydelser.

Hvilken rolle mener du, at PROSA – og andre fagforeninger – bør påtage sig i klimakampen?

Da IT og teknologi spiller en vigtig rolle i forhold til at reducere vores CO2-udledning, er det vigtigt, at vi får endnu flere IT-kyndige, som kan være med til at bygge nye løsninger. Det kræver mange ting, som f.eks. at tiltrække flere unge mennesker til IT-uddannelserne og mere uddannelse i nye teknologier af nuværende IT-professionelle. På begge områder tænker jeg, at PROSA har en vigtig rolle i at støtte op om initiativer, debatter og tiltag.

Har du selv gjort noget for at nedsætte dit eget CO2-aftryk?

Bæredygtighed er helt centralt i den måde Microsoft driver forretning på, og siden 2009 har der været en ambitiøs målsætning om at reducere CO2-udledning. Det betyder også, at jeg som medarbejder har fokus på bæredygtighed og integrerer det i mit daglige arbejde og i de løsninger, jeg bygger til vores kunder. Det er et væsentligt større bidrag, end det jeg som privatperson kan bidrage med. Når det er sagt, er der ingen tvivl om, at den øgede oplysning og fokus på CO2-udledning generelt har påvirket den måde, jeg forbruger på, hvor jeg nu tænker CO2 ind i mine købsbeslutninger og forbrugsmønstre.