Systemudvikling og systemer, It-tendenser

AI og machine learning – dét er sjovt!

To legesyge danske interaktionsdesignere har udviklet Teachable Machine - et pædagogisk onlineprogram, som giver selv ikke-tekniske personer en intuitiv forståelse for machine learning. Blandt samarbejdspartnerne er Google.

Det er halloween, og en minibus kører over Fyn med Belgien som endedestination.
Blandt minibussens passagerer er to danskere, Lasse Korsgaard og Andreas Refsgaard, der i starten af oktober lancerede Teachable Machine. Det er et pædagogisk onlineprogram, som giver selv ikke-tekniske personer en intuitiv forståelse for machine learning.
I minibussen er der også 13 fjernsynsskærme. Dem vender vi tilbage, men først skal vi høre om baggrunden for Teachable Machine, som de to danskere udviklede i samarbejde med design-studiet Use All Five, Googles Creative Labs samt Googles PAIR-initiativ.

Prosabladet fanger de to danskere på mobilen for at høre, hvordan samarbejdet med Google kom i stand, og hvordan idéen til Teachable Machine opstod.


Andreas Refsgaard (tv.) og Lasse Korsgaard (th.) stiftede Støj, et kreativt kodestudio, i begyndelsen af 2017.

– Vi laver ting med kodning som er ret eksperimenterende, fortæller Andreas, der selv har en eksperimenterende uddannelsesmæssig baggrund med en bachelorgrad i sociologi, en master i digital design og kommunikation fra IT-Universitetet og er interaktionsdesigner fra Copenhagen Institute of Interaction Design.

– Folk kender hinanden i den verde,n og danskeren Jonas Jongejan fra Googles Creative Labs vidste, at vi var begyndt at eksperimentere med machine learning-ting i browseren.

Sammen med Lasse, som Andreas mødte på Copenhagen Institute of Interactive Design, havde de to allerede lavet en del prototyper med machine learning, som byggede på lydinput. Da Google lancerede JavaScript-biblioteket deeplearn.js i august i år, begyndte de to danskere at anvende det. Resultatet blev Teachable Machine, som kan trænes til at vise bestemte billeder eller sige bestemte ting baseret på forskellige videoinput.

Det unikke er den enkle optræning af det bagvedliggende neurale net. Via dit webkamera kan du oplære programmet til at sige ”Hello”, når du eksempelvis løfter højre hånd, og ”Awesome”, hvis du giver et fredstegn. Prosabladets læsere kan sikkert finde på andre håndtegn (eller ansigtsgrimasser, gestik eller billeder) til at træne den lærende maskine ...

 

Du behøver ikke at forstå ML

– Når folk hører om machine learning, så tænker de: a) Vi skal være it-professionelle, matematikere eller lignende, og b) vi skal have kæmpestore computere og en hel masse data, førend man kan lave noget. Vi prøver at vende det på hovedet, så du ikke behøver noget kendskab på forhånd, men hvis du kommer med på vores workshop eller prøver Teachable Machine, så vil du ret hurtigt forstå de grundlæggende principper, forklarer Andreas.

I april i år afholdt Lasse og Andreas eksempelvis en fuldstændigt overtegnet ”AHA! Kreativ Machine Learning”-workshop på Absalon i København. I beskrivelsen af kurset hedder det blandt andet: ”Fokus ligger på det kreative og det interaktive – ikke på at forstå algoritmerne bag machine learning til fulde eller skabe optimale træningssæt. Det er ikke en teoretisk eller akademisk workshop, men derimod en sjov eftermiddag, hvor vi går eksplorativt til værks og prøver at lave mindre interaktive eksperimenter.”

 

Demokratisering af AI

Det eksperimenterende, sjove og legende går igen i samtalen med de to danskere. Den tilgang er med til at afmystificere begrebet AI. Det falder fint i tråd med Googles CEO, Sundar Pichai, der tidligere i år på Googles udviklerkonference talte om at demokratisere AI.

Googles PAIR-initiativ (PAIR er en forkortelse for People + AI Research) arbejder på at gøre AI mere tilgængelig og forståelig for almindelige folk og har en ”humanistisk tilgang til artificial intelligence”, som der står på initiativets hjemmeside. Ligger den slags overvejelser også bag Lasse og Andreas' arbejde?

– Jeg ved ikke, om vi har sådan et kæmpestort overordnet mål, men for vores workshops med machine learning er udgangspunktet, at alle kan være med. Vi har haft pensionister, arkitekter og softwareingeniører med, en meget blandet gruppe. Med vores baggrund i interaktionsdesign prøver vi at prototype noget vildt hurtigt, hvilket gør det sjovt og mere tilgængeligt. Man kan nok sige, at der er en vis demokratisering i noget af det, vi laver, siger Lasse.

Eksperimenter og refleksion

Andreas påpeger, at deres projekter foruden sjove oplevelser også giver folk mulighed for at reflektere over teknologiens muligheder og eventuelle skyggesider.

– Vi giver folk en oplevelse. Teachable Machine er sjovt, men der er også et lærende element. En gang imellem er vi også lidt mere kritiske og reflekterende, siger Andreas. Han nævner et andet projekt, ”Algorithm watching movie trailer”.

Her ”ser” en algoritme traileren til ”The Wolf Of Wall Street” og identificerer personer og forskellige objekter. Med den oplæring kan algoritmen lave sine egne versioner af traileren. Den kan fjerne alt, som den ikke genkender, eller sløre de identificerede personer og objekter.

– Det er en refleksion over, hvad der sker i verden, når algoritmer træffer beslutninger, forklarer Andreas.

Støj og kreativ kodning

Det er via det ”kreative kode-studie” Støj, som de to interaktionsdesignere stiftede i starten af i år, at de forskellige projekter udvikles. Hvad er et kreativt kode-studie præcist?

– Det er et godt spørgsmål. Vi er på vej til Belgien, hvor vi skal lave en interaktiv installation, der er lidt i retning af kunst. Med Google var det lidt mere research-agtigt med machine learning på web, ligesom vi også laver mere kommercielle ting som specialdesignede etiketter på ølflasker. Vi spænder ret bredt, men det er altid eksperimenterende og digitalt, forklarer Andreas.

Lasse, der betegner sig selv som en selvlært kreativ udvikler, har en baggrund i den digitale reklamebranche i Danmark og New York:

– Jeg har arbejdet med webprojekter, hvor jeg har udviklet koncepter og stået for den visuelle retning samt udvikling.

Skræddersyede øletiketter

Da Prosabladet over telefonen opsummerer og nævner, at digital marketing er en del af Støjs aktiviteter, er der noget, som lyder som et suk fra minibussen på Fyn.

– Det er ikke digital marketing. Vi bruger nok designmetoder fra det felt, men vi er mere interesseret i det interaktive, hvor folk selv kan spille en rolle, siger Lasse.

Støj har lavet workshops for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Kolding Designskole og CIID, ligesom de på teknologifestivaler som den belgiske KIKK, de nu er på vej imod, afholder workshops. De har også lavet et system til skræddersyning af øletiketter sammen med Annex Brewery, hvor øl-aficionados kan skræddersy deres egen helt unikke øl og etiket.

– Annex-øletiketterne er nok lidt mere normal forretning, og vi er ikke bange for den traditionelle forretning, men det skal ikke kun være det. Det er også interessant at skabe oplevelser med lidt læring og refleksion, siger Andreas.

Lydkontrolleret spil

Minibussen med de to danske legelystne og teknologiglade interaktionsdesignere samt deres praktikant, Nikolaj Mikkelsen, har forladt Fyn i løbet af samtalen med Prosabladet og er nu tæt på Kolding. De 13 tv-skærme i minibussen skal bruges til at vise et spil, hvor spillerne skal hoppe over og undgå forhindringer ved at udstøde kommandoer og lyde. Det er annonceret som ”Sound controlled Intergalactic Teddy” på KIKK-festivalen. Det lyder sjovt.

Faktaboks

 

Teachable Machine

Du kan lege med den lærende maskine her: https://teachablemachine.withgoogle.com. Websitet lover, at billeder anvendt til træning af systemet ikke gemmes på Googles servere.

 

Machine learning i browseren

JavaScript-biblioteket deeplearn.js er udviklet til at understøtte machine learning i browsere. Du kan læse mere om det her: https://deeplearnjs.org.


Flere digitale interaktive projekter

På Støjs website kan du gå på opdagelse i flere digitale interaktive projekter: stoj.io.

 

 

botMessage_toctoc_comments_9210