Internet

Gode råd om søgemaskineoptimering

Optimering af hjemmesider til søgemaskiner er blevet en hel videnskab og en løbende proces, der kan kræve rigtig mange ressourcer. Denne artikel kan ikke give dig en garanti for en god placering på søgemaskinerne, men hvis du følger nedenstående fif og råd, er du meget godt på vej.

 

Størstedelen af søgemaskinerne bruger alle eller nogle af nedenstående parametre til at afgøre en hjemmesides placering på resultatsiden. Forskellen ligger i den måde, de bliver vægtet på hos de forskellige søgemaskiner.

Sådan finder du gode nøgleord.
For 5 år siden var det meget effektivt at lægge en god beskrivelse og 5-10 nøgleord ind i sine META-tags. Men i takt med, at konkurrencen blev større, META-tags gav for mange og for subjektive resultater, og teknologierne bag søgemaskinerne blev mere intelligente, er søgemaskinerne i stigende grad gået over til at kigge på selve hjemmesiden og dens indhold. Det burde jo også være det, der i virkeligheden beskriver hjemmesiden bedst.
Så udvælgelse af nøgleord og placeringen af dem på hjemmesiden er blevet det vigtige arbejde. Det er et stort område og en tidskrævende proces. Det væsentligste er:

• at finde nogle nøgleord og nøgleordsfraser, som folk rent faktisk bruger i virkeligheden
• at disse nøgleord og fraser giver en god beskrivelse af ens budskaber eller produkter
• at sørge for, at nøgleordene og fraserne placeres relevant på hjemmesiden.

Udvælgelse af nøgleord
Primære nøgleord: Unikke ord for virksomheden/organisationen, og som det må antages, at folk søger på. Ordene er ikke så almindelige, at brugerne drukner i mængden af søgeresultater. Jo flere af disse ord, desto bedre.
Sekundære nøgleord: Vigtige ord for virksomheden/organisationen, som folk helt sikkert søger på. Mængden af søgeresultater er stor, og det er svært at komme til en høj placering på ordet alene. Alligevel er de vigtige, fordi de forekommer i søgninger i kombination med andre knap så almindelige ord.
Produkter: Produkter dækker over konkrete produkter, emner, ting eller lignende, som er kendetegnende for virksomheden eller organisationen.
Tillægsord: De ord, som folk kobler på deres søgning efter produkter. Hvilke ord eller fraser bruger dine potentielle brugere/kunder, når de leder efter det, du har at tilbyde? Det skal være helt almindelige ord, som folk bruger - f.eks. ikke prisgunstig, men billig. Et godt udgangspunkt kan være at finde ord, som man selv ville bruge.
Lav nu kombinationer af primære nøgleord, sekundære nøgleord eller produkter sammen med tillægsordene. Disse kombinationer udtrykker det, vi leder efter, når vi leder. Du kan på forskellig vis få feedback fra søgemaskinerne på hvor ofte dine udvalgte nøgleord rent faktisk bruges som forespørgsler. Hvordan, dækkes dog ikke i denne artikel.
Blandt disse mange ord og kombinationer udvælges først de mest relevante, som bare skal med, og dernæst dem, der har den største chance for at give en god placering. Brug søgemaskinerne til at finde dem med de bedste chancer.

Placering af nøgleordene
på hjemmesiden

De udvalgte nøgleord og kombinationer skal nu så vidt muligt indgå i teksten, i titler, i META-tags og i html-elementer på udvalgte og relevante sider.

I TITLE and META tags
Titlen (TITLE) skal være unik og sigende på hver eneste side. Den skal beskrive præcis, hvad der er på den aktuelle side med relativt få ord.
På hver enkelt side sættes disse META-tag:
KEYWORDS med alle nøgleord, synonymer til nøgleordene samt ord, der ikke er nævnt på siden, men som er relevante. Det er også her, man kan tilføje almindelige fejlstavninger og bogstaveringer. DESCRIPTION med en kort beskrivelse af sidens indhold. Den skal være et opkog af siden på ca. 150 tegn og være unik for hver side.
På alle sider skal følgende META-tags sættes:





Inden i header tags, lister og tabeller.
Da html-kode giver vigtig strukturel information til browseren, lægger mange søgemaskiners algoritmer mere vægt på nøgleord, der er en del af et sådant strukturelt element - f.eks. tags. Det kan f.eks. være nummererede og unummererede lister, headertags, tabeller og definitionslister. Specielt er det vigtigt at bruge H1-tagen til at lave en beskrivende overskrift for den pågældende side. Søgemaskinerne går logisk nok ud fra at tekst, der fremhæves i en overskrift, vil beskrive sidens indhold, og her er specielt H1-tagen vigtig.

I indhold, ALT-tekster, TITLE-attributter og linktekster
Brug nøgleordene tidligt og ofte i dit sideindhold. At skrive dem i META-tags er ikke nok. Søgemaskinerne antager, at ordene er mere relevante, når de også bliver brugt i selve indholdet.
Attributter, som beskriver en sides indholdselementer, er et godt sted at lægge nøgleord. F.eks. i ALT-teksten på billeder og specielt i TITLE-teksten på billeder og til beskrivelse af et links destination.

Undgå at blive betragtet som snyder
Søgemaskinerne er mere vagtsomme end nogensinde før over for spamhjemmesider. Ved den mindste mistanke bliver man kastet af. Så undgå at bruge teknikker, der kunne lede mistanken hen på snyderi:

1. Pas på brug af redirects. De kan bruges til at have en falsk forside, der er optimeret til søgemaskinerne, for så at kaste brugerne over til en anden side, der handler om noget helt andet.

2. Det tilsyneladende meget uskyldige valg af domænenavn og valg af webhoteludbyder kan faktisk dødsdømme ens hjemmeside fra starten. Vær sikker på at domænenavnet ikke har en eller anden skummel fortid. Tjek den evt. på WaybackMachine
(). Hvis den har været brugt til spil eller porno, så drop den.

3. Pas på, hvis du har valgt et webhotel, der er baseret på virtual hosting. Deling af en IP-adresse med kendte spamhjemmesider eller pornohjemmesider tænder advarselslamperne hos søgemaskinerne. Nogle søgemaskiner - f.eks. AltaVista - reagerer på dette ved at kaste hele IP-adressen ud fra deres index.

4. Undgå i det hele taget at bruge tricks som f.eks. linkfarming, skjult tekst og overforbrug af nøgleord. Det bliver sikkert opdaget, og du mister din rangering eller bliver smidt helt af.

Sørg for korrekt html-kode, intakte links og god browserkompabilitet
Inden du sender dine sider ud i æteren, så sørg for at din html-kode er valideret, at dine links er intakte m.v. Selv en lille fejl kan få en søgemaskine til at forlade siden. Søgemaskiner indekserer tekst og følger links. Hvis de støder på en syntaksfejl, vil de være tilbøjelige til at forlade hjemmesiden uden at læse resten af indholdet. På samme måde vil et brudt link kunne betyde, at de opgiver hjemmesiden og stryger videre til de millioner andre.
Søgemaskiner er nemlig som browsere, men ret primitive browsere. Groft sagt kan de sammenlignes med en version 2 browser, så de er følsomme over for dårlig syntaks, de forstår ikke Flash, de forstår ikke DHTML, og mange af dem forstår ikke en gang frames. Det er vigtigt at holde sig disse begrænsninger for øje, når man designer sin hjemmeside. At designe til den mest avancerede teknologi kan give problemer i søgemaskinerne, og disse skal løses, inden du begynder at registrere siderne. For hver enkelt af disse problemer findes der flere mulige løsninger. Det kræver en del viden og en større indsats at få alle fejlmuligheder udryddet, men det er nødvendigt.

Hvordan tilmelder man
sig søgemaskinerne?

Der findes godt nok en tilmeldingsformular i Google, men Google og andre tilsvarende søgemaskiner (crawlers) optager ikke en hjemmeside, med mindre der er nogle, der linker til den. Heldigvis er det sådan, at søgemaskinerne finder frem til nye hjemmesider bl.a. via de store søgeportaler, så som Open Directory Project (ODP) og Yahoo. Så hvis du er tilmeldt der, er du rimelig sikker på at komme med i de store søgemaskiner også.
Søgemaskinernes fokusering på linkpopularitet gør det også til en rigtig god idé at udarbejde en fornuftig linkstruktur. Jo flere relevante hjemmesider, der linker til dig, jo flere relevante hjemmesider du linker til, og jo bedre intern navigation du har, jo bedre placeringer vil du få i søgemaskinerne.
Registrering i søgeportalerne som f.eks. Yahoo, Jubii, Kvasir, LookSmart m.v. skal gøres ved at følge hver enkelt portals registreringsvejledning.

Cookie-samtykke