Arbejdsløshed, Uddannelse

En billet til fremtiden

Foto: Ole Hoff-Lund

En gruppe dedikerede it-professionelle har sat fart i projektet Hack Your Future, der uddanner flygtninge og asylansøgere i at kode og programmere, så de kan få arbejde som webudviklere i Danmark. De holder til i en gammel fabriksbygning på Vesterbro i København.

– Vores mål er, at 25 af vores studerende er kommet ind i it-branchen og har fået et job inden udgangen af 2018.

Sådan lyder det fra Christopher Klüter, som er en af grundlæggerne af Hack Your Future – et banebrydende græsrodsprojekt, der med base i en gammel fabriksbygning på Enghavevej i København bygger bro mellem flygtninge og arbejdsmarkedet ved at uddanne dem i kodning og programmering.

Denne søndag præsenterer fire af deltagerne deres afgangsprojekter, efter at de gennem syv måneder har fået en grunduddannelse i brug af programmeringsværktøjer som JavaScript, HTML5, CSS3, React, Node.js og MySQL.

– Fremtiden tilhører JavaScript, siger Asma fra Pakistan, da hun runder sin præsentation af og udløser jubel blandt de medstuderende, der overværer hendes fremlæggelse.

Hack Your Future er et nyt projekt drevet af frivillige it-professionelle, der bruger nogle af deres søndage på at undervise en broget flok af udlændinge med vidt forskellige baggrunde. Nogle er flygtninge eller asylansøgere, andre er medrejsende ægtefæller.

Blandt dem er en professor fra Irak, en tandlæge fra Syrien, en kunstner fra Palæstina og en it-studerende fra Uganda. Fælles for dem er, at de af forskellige årsager er havnet i Danmark, hvor de har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Kurset er gratis og foregår på engelsk, og foreløbig er 14 kommet i arbejde efter endt uddannelse.

– Der er mange højtuddannede blandt vores studerende. De er vant til at tilegne sig viden og nye kompetencer – de har bare ikke de rette kvalifikationer, når det gælder programmering. Men vi ved, at mange danske virksomheder efterspørger flere it-professionelle og webudviklere. Så vi giver disse mennesker en grunduddannelse i kodning og kobler dem sammen med nogle virksomheder, og hvis alt går godt, finder de et job dér, fortæller Christopher Klüter.

Derfor handler projektet i høj grad også om at skabe netværk og kontakter ude i virkeligheden. I øjeblikket har Hack Your Future aftaler med 45 mentorer fra forskellige virksomheder, som underviser fire timer ad gangen på de søndage, hvor der er plads i kalenderen. Både under og efter uddannelsen kan de studerende kontakte deres mentorer og få hjælp og rådgivning.

– Underviserne bestemmer selv, hvor meget tid de vil bruge på projektet. Enkelte it-virksomheder stiller også op til virksomhedsbesøg, hvor de studerende kan tale direkte med udviklerne og høre om det nyeste i branchen. Så de studerende får ikke kun en række vigtige færdigheder, de får også et stærkt netværk, siger Christopher Klüter.

Kursusdeltagerne på Hack Your Future har vidt forskellige baggrunde. Foto: Ole Hoff-Lund

Netværk og fællesskab

Oppe under loftet på femte sal er der fuld aktivitet i flere af undervisningslokalerne. Nogle er i gang med at få undervisning i React, mens andre er ved at forberede præsentationen af deres eksamensprojekt senere på dagen.

Marco Calabrese, der er mentor i Hack Your Future og foreløbig har brugt 16 søndage i 2018 på at undervise gratis, leder de studerende igennem kodningen. Alle har en bærbar foran sig, som Hack Your Future har fået doneret af forskellige it-virksomheder.

De fleste mentorer har minimum fem års erfaring fra it-branchen. Marco Calabrese kommer oprindeligt fra Italien, men han tog sin master i telekommunikation på DTU i 2012 og har siden arbejdet i Danmark som webudvikler. I dag er han ansat som Senior Frontend Engineer i virksomheden Bolighed.

– Min oplevelse er, at det er et ekstremt værdifuldt projekt, som får det maksimale ud af sine meget begrænsede ressourcer. Det er super billigt, men det har meget høj værdi for deltagerne, som ofte får job eller en praktikplads hos en virksomhed efterfølgende, siger Marco Calabrese.

Han fremhæver, at de studerende får mange brugbare redskaber på hånden i løbet af de syv måneders undervisning med indlagte hjemmeopgaver, som de helst skal bruge 25 timer på om ugen. Samtidig er der indlagte ’tech challenges’, hvor virksomheder stiller de studerende relevante opgaver, som de skal forsøge at løse.

Marco Calabrese har selv skaffet job til en af sine studerende, som i dag er hans kollega, og der kan sagtens være flere på vej, siger han.

– Det fantastiske er, at vi kan lære dem de ting, som vores næste kollega gerne skal kunne, og give dem de redskaber, som vores virksomheder anvender hver eneste dag. Underviserne her ved, hvad der virker ude i den virkelige verden. På den måde bliver undervisningen langt mere relevant og målrettet end de ting, du kan læse dig til i lærebøgerne, forklarer Marco Calabrese.

Han erkender, at syv måneder er meget kort tid til at erhverve sig grundig viden om de forskellige programmeringsredskaber, men formålet er heller ikke at skabe kandidater på universitetsniveau.

– Det her er den hurtige og beskidte metode. Det kan selvfølgelig ikke erstatte universitet, og det er ikke en officiel uddannelse. Det er et netværk. Ingen er tvunget til at være her, men det er en nem måde for folk at finde ud af, om programmering er noget for dem, siger Marco Calabrese.

En palæstinensisk kodekunstner

Den 26-årige, palæstinensiske Samara Sallam er blandt de studerende hos Hack Your Future. Hun har boet tre år i Odense, hvor hun studerer visuel kunst, og hun drømmer om at bruge sine nye it-kompetencer til dels at udvikle sin kunst i en ny retning, dels at få smør på brødet gennem et it-job ved siden af sin kunst.

"De giver os nøglerne til fremtiden. Nu skal vi bare lære at bruge dem", siger 26-årige Samara Sallam. Foto: Ole Hoff-Lund

– Jeg lever og ånder for min kunst. Desværre er det de færreste, der kan tjene penge på det, men jeg kan udvikle min kunst med de moderne teknologiske muligheder. Med kodning og programmering er jeg rykket tættere på at kunne lave eksempelvis visuel kunst til musik. Så for mig er det enormt spændende og meget brugbart, siger Samara Sallam, der sætter stor pris på det store netværk af undervisere.

Hun hæfter sig ved, at Hack Your Future tilbyder undervisning i nogle behagelige rammer med fokus på læring i selskab med mennesker, der alle har meget forskellig baggrund. Undervisningen skrider hurtigt frem, så det er afgørende, at du investerer tid og kræfter i det hjemmefra imellem kursusdagene, siger hun.

– De giver os nøglerne til fremtiden. Nu skal vi bare lære at bruge dem. Det er hårdt arbejde at lære kodesprog, men det er også sjovt. Min favorit er JavaScript. Det er kreativt, og du kan lege med det. Det giver dig frihed til at skabe nyt, siger Samara Sallam.

Småbørn og kode

En anden af de studerende er 30-årige Mousa Saleh fra Syrien, der for fire år siden flygtede til Danmark via Middelhavet sammen med sin kone. I dag har de fået to børn og bor i Frederikssund, hvor han arbejder som tømrer. Han drømmer om at blive webudvikler, men det har ikke været nemt at få tid til kurserne med to små børn ved siden af, så han har brugt et helt år hos Hack The Future.

– Jeg kunne PHP og HTML i forvejen, men jeg har lært rigtigt mange nye sprog her. Jeg kan alt i JavaScript nu. Det er fantastisk, siger Mousa Saleh, der håber at komme i praktik snart.

Dansk har han også lært, og på længere sigt håber han at kunne lave sin egen virksomhed.

– Hvis jeg får min egen virksomhed, så vil jeg også støtte Hack Your Future økonomisk. De har været gode ved mig, siger Mousa Saleh.

30-årige Mousa Saleh og hans kone flygtede fra Syrien og tog den livsfarlige vej over Middelhavet. De endte i Danmark, hvor de har fået to børn. Foto: Ole Hoff-Lund

Giver tilbage til samfundet

Grundlæggeren af Hack Your Future i Danmark, Christopher Klüter, håber, at han har fundet en model, der skaber ringe i vandet, og at der kommer lignende tilbud i Aarhus og Odense. Han beskriver det som en win-win-situation for danske it-virksomheder, der skriger på kvalificeret arbejdskraft.

– En række virksomheder bliver bremset i deres udvikling, fordi de ikke kan skaffe webudviklere. Ved at oplære flygtninge i programmering og webudvikling øger vi deres chance for beskæftigelse betydeligt, og vi får flere webudviklere ud på arbejdsmarkedet. Det er integration på flere planer, siger Christopher Klüter.

Han understreger, at uddannelsen hos Hack The Future åbner døren for langsigtede ansættelser i en fremtidssikret branche i modsætning til mange andre tilbud, som rummer mere kortsigtede løsninger for at få lavt kvalificeret arbejdskraft i gang på jobmarkedet.

– Den model synes vi ikke fungerer særlig godt for højtuddannede og meget motiverede mennesker, siger han.

Hack Your Future, der oprindeligt blev stiftet i Amsterdam i 2015, beskriver sig selv som et fællesskab af webudviklere, der ”påtager sig ansvaret for at dele deres viden og passion med de mennesker, der har mest brug for det”.

– Vi underviser, fordi vi elsker at programmere, og fordi vi gerne vil hjælpe andre i gang. Vi ved jo alle, at de fleste mennesker får et nyt job gennem deres netværk, siger Christopher Klüter.

Hack Your Future

Hack Your Future blev stiftet i 2015, da den humanitære krise i Syrien sendte hundredtusindvis af flygtninge til Europa. Mange af dem er veluddannede i deres hjemland, men uden de nødvendige færdigheder til at begå sig her. Undervisningen i kodning kan ifølge Hack Your Future hjælpe dem med at få kontrollen tilbage over deres liv og skabe forandring.

Hack Your Future har modtaget økonomisk støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Roskilde Festival, Tuborgfondet og Trygfonden.

Læs mere på www.hackyourfuture.net

Det underviser de i

Hack Your Future uddanner de studerende i programmeringssprog og relaterede platforme som HTML/CSS, JavaScript, Git, React, Node.js og MySQL, og de lærer både frontend- og backend-programmering og projektledelse.

14 af de studerende har fået job hos Kruso, Kommunekredit, Bolighed, Ticketbutler, DTU Biosustain, ITU Pitlab, Purple Scout AB, Lego, Hoej.dk, Web&Coffee, Wiredelta, Force Technology og TrueLinked.

botMessage_toctoc_comments_9210