Kæmpe svigt af vores børn og unge ikke at sætte it tidligt på skemaet

Svigt af børn ikke at sætte it tidligt på skemaet

Regeringen præsenteret et folkeskoleudspil, men det er uambitiøst, særligt fordi teknologiforståelse kun bliver et valgfag fra 7. klasse.

”Jeg er skuffet. Teknologiforståelse skal være obligatorisk på skoleskemaet fra 3. klasse, hvis Danmark skal være et foregangsland inden for it. Det er et kæmpe svigt, hvis ikke vi sætter ind nu – og også får grundlæggende teknologiforståelse ind i folkeskolen og allerede fra de tidlige klassetrin. Vi lader vores børn, samfund og demokrati i stikken ved ikke at sætte ind med undervisning og forståelse for teknologien bag. Jeg håber, at regeringen slår ørene ud og lytter til eksperterne, for det skal mere kød på udspillet end kodning og robotter, hvis Danmark skal fastholde som førertrøje som it-nation,” siger næstformand i PROSA Curt Kjærsgaard Raavig siger:

Curt Kjærsgaard Raavig henviser til regeringsudspillets ordlyd om, at:” Teknologiforståelse skal også være et nyt, mere skabende fag, der kan udbydes som et valgfag i 7.-9. klasse”.

”Det er uambitiøst og alt for sent i skoleforløbet og endda valgfrit. Jeg savner at se et fingeraftryk fra vores digitaliserings- og ligestillingsminister, som siddet i stolen siden januar. Vi ved, at en valgfagsmodel som udgangspunkt vil øge den i forvejen skæve kønsbalance i IT-branchen. Med andre ord ved at gøre faget valgfrit sætter vi ekstra kul på, at it og teknologi bliver en mandsdomineret branche”.

Udspillet lægger op til, at teknologiforståelse skal indgå som element i andre fag allerede fra 1. klasse, men det anviser ikke konkrete greb til hvordan.

”Det er godt, at regeringen trods alt har fattet, at der også skal sættes ind i de tidlige år i folkeskolen, for det starter i skolen. Vores børn og unge lærer måske allerede til en vis grad, og meget vigtigt, digital dannelse. Men forståelsen for teknologien bag, som bliver stadig mere afgørende for vores liv og muligheder, har ikke den store plads i regeringens udspil – og det er brandærgerligt og faktisk lidt uforståeligt. Også set i lyset af, at Danmark har fået en digitaliseringsminister. Hvorfor har hun ikke grebet muligheden for, at vi uddanner vores børn tidligt i digital uddannelse og -forståelse?”

Læs PROSAs forslag om at gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen allerede fra 3. klassetrin