Digital forståelse på skoleskemaet

Digital uddannelse i folkeskolen

PROSA mener, at digital forståelse skal være obligatorisk i folkeskolen allerede fra 3. klassetrin.

Statsministeren gik på talerstolen i dag og adresserede udfordringer i folkeskolen. På Instagram forklarer Mette Frederiksen, at der skal være plads til alle, til ro og fordybelse, til en mere praktisk skoledag, til at lærere får mere frihed. Det bakker vi i dag op i PROSA - forbundet af it-professionelle, via et opslag på LinkedIn.

Samtidig håber vi ikke, at statsministeren glemmer det røde flag, som hun i hejste i forhold til mobiltelefoner i maj i år, hvor hun gav mobiltelefonen kindhesten "farligere end trafikken" og i øvrigt en stor del af skylden for børn og unges mistrivsel.

PROSA foreslår, at digital uddannelse og -forståelse skal være obligatorisk i folkeskolen fra 3. klasse.

Det forslag håber vi, at statsministeren - og regeringen - vil tænke med, hvis folkeskolen skal ses efter i sømmene.

For vi lever i en digitaliseret virkelighed. Vores fremtid er digital. Vores karrierer vil kræve digital kunnen og forståelse. Vores infrastruktur er digital. Vores socialisering er i stigende grad digital. 100% af de unge over 15 og langt op i 20’erne er på de sociale medier.
 
Kort sagt, vi er nødt til at forholde os til den digitale virkelighed – og i særdeleshed den digitale fremtid, så vi kan tøjle den, færdes i den, og bruge den til vores fordel.

Derfor bør det også fylde i åbningsdebatten, når Folkeskolen drøftes fra Folketingets talerstol i dag. 

> Læs formandens kommentar om uddannelse og teknologiforståelse