Efteruddannelse, Uddannelse

Få papir på dine evner

Selvom du er selvlært it-professionel, kan du godt få et formelt bevis på dine tekniske evner.

Et enkelt lille stykke manglende papir kan ende med at blive det, der stopper din karriere.
– Der er mange it-professionelle, der har rigtig gode praktiske kompetencer. Men de har aldrig afsluttet en formel uddannelse og dermed ikke fået et eksamensbevis, siger softwareprofessor Yvonne Dittrich, der er leder af Diplomuddannelsen for Selvlærte på ITU.
Det er der som udgangspunkt ikke noget galt med. Men i en tid, hvor der sker en stadigt stigende specialisering af it-arbejdsmarkedet, bliver det mere og mere vigtigt at kunne dokumentere sine evner. Derfor har ITU oprettet en diplomuddannelse, der alene henvender sig til de it-folk, der ikke har en formel uddannelsesbaggrund.
– Mange af vores studerende fortæller, at de har arbejdet i en bestemt funktion længe, og at de gerne vil videre, men ikke kan på grund af de manglende papirer, siger Yvonne Dittrich.
Men det er ikke kun selve beviset, der trækker.
– Vores studerende har lyst til at lære nye ting og ønsker i høj grad at tilegne sig en mere systematisk tilgang til deres felt, siger Yvonne Dittrich.
Man kan vælge mellem tre faglige specialiseringer, nemlig Design og multimedier, Business og Software, og det er alene erhvervserfaring og it-kompetencer, der afgør, om man optages. Men de selvlærte it-folk skal også gennemgå et særligt ansøgningsforløb, hvor deres studiekompetencer vurderes.
– Vi bliver nødt til at finde ud af, om den studerende vil trives her hos os, siger Yvonne Dittrich og peger på, at der er nogle arbejdsmetoder, man bliver nødt til at kunne beherske for at få noget frugtbart ud af studierne.

Solidt fundament

Til gengæld er de selvlærte it-folks helt store force deres praktiske faglighed, siger Yvonne Dittrich.
– Mange af vores kurser relaterer til både industriel praksis og forskningsresultater, og vores selvlærte studerende har tit et utroligt solidt fundament, når det kommer til det praktiske, siger hun.     
Der er en obligatorisk del i forløbet, men ITU er indstillet på fra gang til gang at vurdere, om det er nødvendigt, at en selvlært studerende følger et introducerende kursus til et emne, som han eller hun måske har arbejdet med i 10 år ude i virkeligheden.
I det hele taget har de studerende på Diplom for Selvlærte meget forskellige forudsætninger. Og det betyder derfor også, at det er meget individuelt, hvad den enkelte studerende ender med at have lært, siger studielederen.
– Det er ikke kun en bestemt mængde viden, de ender med at få. Det er også en ny måde at lære at lære på. Man lærer at adressere et bestemt emne på en systematisk måde, siger hun.
Og det er en af udfordringerne for de studerende.
– Mange forventer at få en masse svar – og det får de også. Men de får samtidig en masse nye spørgsmål. Man kan sige, at de ender med at blive forvirret på et højere plan. De bliver udstyret med en undersøgende akademisk tilgang, siger hun og tilføjer:
– Ude i virksomheden resulterer projekter i et bestemt produkt, som skal sælges, men på diplomuddannelsen får de øjnene op for, at produktet kun er én del af svaret på et spørgsmål.