Transporttid er sjældent arbejdstid

Transporttid er sjældent arbejdstid

Generelt gælder det, at transporttid til arbejdspladsen ikke er arbejdstid, medmindre andet er aftalt. Der er dog undtagelser. Læs om hvornår og i hvilke tilfælde.

Nogle gange kan du godt anse din transporttid for at være arbejdstid, og andre gange er den ikke arbejdstid. Det er lidt af en jungle at finde ud af, om den tid, du bruger på transport i forbindelse med dit arbejde, også er arbejdstid. Og endnu en gang bliver det en af den slags tilfælde, der understreger, hvorfor vi alle værdsætter jurister så højt. Det beror nemlig på noget så ukonkret som den konkrete situation, om du kan anse transporttid som arbejdstid eller ej.

Som hovedregel gælder det, at du ikke kan anse den tid, du normalt bruger på at komme på arbejde, som arbejdstid. Groft sagt er det din arbejdsgiver uvedkommende, hvor lang tid du bruger på at komme til og fra arbejde. 
Ved længere transporttid end normalt.

Der vil dog være situationer, hvor du godt kan anse din transporttid for at være arbejdstid. Det vil i udgangspunktet være der, hvor du bruger længere tid på transport end normalt. Ikke fordi der er sket et trafikuheld, og du derfor bliver forsinket. Det gælder, hvis du skal møde et andet sted, for eksempel til et kundemøde, og du har længere transporttid til kunden, end du normalt bruger på at komme på arbejde. 

Det kan også være, hvis du midt på dagen har et møde ude i byen. Der vil den tid, du bruger på at komme derhen, også være arbejdstid. 

Det vil kun være ekstra tid i forbindelse med transporten, der kan betragtes som arbejdstid, Signe Rasmussen, jurist i PROSA 


I coronaens kølvand
I kølvandet på coronanedlukningerne er vi også så heldige, at vi er blevet beriget med noget nyt retspraksis om, hvornår transporttid er arbejdstid eller ej. 

Faglig Voldgift har i begyndelsen af 2023 afsagt en kendelse om, at selvom du arbejder hjemmefra og bliver bedt om at komme ind på arbejdspladsen til et møde, så er den tid, du bruger på at komme ind på arbejdet, ikke arbejdstid, selvom du arbejder hjemmefra. 

Det blev netop pointeret, at det kun vil være ekstra tid i forbindelse med transporten, der kan betragtes som arbejdstid, og at det derfor ikke var en unødig byrde at pålægge medarbejderen, at vedkommende ikke kunne betragte sin transport til og fra arbejdspladsen som arbejdstid. 

Det skyldes, at byrden kun gik ud over den ekstra frihed, der er i forbindelse med hjemmearbejde, som vedkommende ikke ville have haft ved dagligt fremmøde på arbejdspladsen. 


Hvad får jeg for det?
Et andet forhold, der er relevant i forbindelse med transport og arbejdstid, er, hvad du får for det. Især hvis du bruger din egen bil. 

Der er ikke nogen tvivl om, at hvis du kører med toget og har brug for at købe en billet, så er det din arbejdsgiver, der skal betale for den, men hvis du kører i egen bil, er der andre muligheder. Det kan være, at din arbejdsgiver betaler dig kørselsgodtgørelse efter statens takster, men din arbejdsgiver kan også vælge at betale et fast beløb til dig for kørslen. 

Forskellen er, at kørselsgodtgørelsen beregnes efter statens takster ud fra antal kørte kilometer og som udgangspunkt er skattefri. Det er det faste beløb for kørsel ikke, da det bliver betragtet som en del af din løn. 


PROSAs anbefalinger:
Sørg for at få nedskrevet i din kontrakt eller tillæg, hvornår du kan anse transporttid for arbejdstid, hvis jeres aftale afviger fra udgangspunktet.

Hvis du får kørselsgodtgørelse efter statens takster, så følg virksomhedens retningslinjer for, hvordan du skal registrere antal kørte kilometer.

Hvis du jævnligt møder ind hos kunder om morgenen, så aftal med din arbejdsgiver, om ekstra transporttid til kunder også tæller som arbejdstid. Hvis det er et almindeligt vilkår i din stilling, at du møder ind hos kunder, så vil det skulle aftales, at den ekstra transporttid tæller som arbejdstid. 


> Læs mere om arbejdstid