Den 1. februar træder en længe ventet ændring af arbejdsmiljøloven i kraft. Der kommer nu en bedre beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanten.
Det er arbejdsmiljørepræsentantens opgave at samarbejde med ledelsen om, hvordan man forebygger og håndterer problemer med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Det gælder både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Det er en af arbejdsmiljørepræsentantens opgaver at bringe sine kollegers problemer med arbejdsmiljøet videre til arbejdsgiver. Dette kan nogle gange medføre, at der opstår gnidninger mellem ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanten. Derfor bliver arbejdsmiljørepræsentanten ifølge arbejdsmiljøloven beskyttet mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanten inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Hvis arbejdet ikke er overenskomstdækket, eller hvis der ikke findes en tilsvarende overenskomst, er der ingen beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanten. Dette ændres nu. Der kommer nu en beskyttelse for arbejdsmiljørepræsentanter, hvis arbejde ikke er overenskomstdækket, eller hvor der ikke findes en tilsvarende overenskomst. De får ret til et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger ud over det sædvanlige opsigelsesvarsel.