Hvem ejer dine arbejdsmails?

Hvem ejer dine arbejdsmails?

Mobiltelefoner, kontorstol til hjemmearbejde og gammel laptop er arbejdsgiverens ejendom. Det gælder også mails, som ikke er af privat karakter. Det fortæller PROSAs jurist Signe Rasmussen i næste udgave af PROSAbladet.

Når du bliver ansat på en ny arbejdsplads, får du oftest udleveret en masse ting. Det er normalt en mobiltelefon, computer, nøgler, adgangskort, og i løbet af din ansættelsestid får du helt sikkert udleveret endnu mere. Men hvad skal der ske med alle de ting, når du forlader jobbet?

Udgangspunktet er, at alt det, du får samlet sammen af effekter i løbet af din ansættelse, stadig er din arbejdsgivers ejendele. Det gælder også, selvom du må bruge tingene privat og bliver beskattet af brugen. Det bunder i det ældgamle princip om, at den, der betaler, har ejendomsretten, og derfor kan du ikke bare automatisk gå ud fra, at du må beholde den computer, du har fået udleveret, selvom den er gammel.
 

Gælder også passwords og mails

Ud over fysiske dimsedutter af en hver art så kan det også være filer, dokumenter, passwords, kodelinjer og andet, som du kan blive bedt om at levere tilbage og samtidig skrive under på, at du ikke har kopieret og gemt hjemme i privaten. Det arbejde, du har lavet, og som måske ligger på din computer, skal også tilbageleveres. Du må derfor ikke slette noget fra computeren, inden du leverer den tilbage, medmindre det er af udelukkende privat karakter.
 

5 GODE HUSKEREGLER: 

  1. Alt tilhører som udgangspunkt din arbejdsgiver.
  2. Det kræver en aftale med din arbejdsgiver, hvis du må beholde nogle af effekterne, når du fratræder.
  3. Sørg altid for at få en kvittering for det, du har afleveret. Helst med specificering af, hvad du præcis har afleveret.
  4. Sørg for ikke at slette det arbejdsrelaterede indhold, der eventuelt er på computeren, når du leverer den tilbage.
  5. Du skal selv betale de omkostninger, der er forbundet med at få Tilbageleveret tingene.

> Læs mere i PROSAbladet