Software

Kodekunst: Orange on a Table

Felipe Alonso er en 32-årig selvlært spilprogrammør fra Chile. Han arbejder med at optimere AAA spil om dagen og skaber demoer, spil og pixelkunst om natten.

For 12 år siden begyndte Felipe Alonso at arbejde som Game Artist i spilindustrien, men efter to år skiftede han til programmering, og sideløbende har han kastet sig over kodekunst.

Appelsinerne på bordet – og monsteret i skyggerne – er lavet i et 4 KBytes program, og kunstværket blev skabt til den 11. udgave af konkurrencen @party tidligere på året, hvor Felipe Alonso vandt førstepræmien i kategorien 4K Executable Graphics.

Jeg kan med få linjers kode lave noget, der er uhyre detaljeret

Billedet er lavet med path tracing implementeret i sproget HLSL, der benytter DirectX 12. Hele udregningen foretages på compute shaders i grafikkortet, og Felipe Alonso benytter hverken grafikkortets vertex eller pixel shaders. Figuren er lavet ved hjælp af skjulte overflader, der bliver beregnet med afstandsfunktioner og sphere tracing.