Kvinder i it: Ærgerlig 10. plads kræver handling

Der mangler kvinder i it-faget. Jeg er godt klar over, at det er et globalt problem, men i Danmark kan vi ikke engang måle os med de lande, vi normalt sammenligner os med.


Vi indtager en europæisk 10. plads!
Vi sakker bagud efter både Sverige og Finland.
I toppen finder vi Bulgarien, Rumænien og Estland, i den nævnte rækkefølge.

Det er ærgerligt, for vi ved, at arbejdspladser med en ligelig kønsfordeling bidrager til et godt arbejdsmiljø. Vi ved også, at it-faget mangler arbejdskraft.

Vi kan ikke undvære halvdelen af befolkningen, når vi skal skabe en stærk branche.

Kvinder fravælger it-faget, fordi de ikke i samme grad som mænd opfordres til at interessere sig for naturvidenskabelige fag. Mænds overrepræsentation fører til en kultur, hvor nogle kvinder ikke føler, at deres behov bliver opfyldt, eller at de føler sig inkluderede og velkomne.

Hver gang vi får lidt flere kvinder ind i branchen, igangsætter vi en positiv spiral.

 

To undersøgelser fra 2020, udarbejdet af KVINFO for PROSA, dokumenterede omfattende problemer med chikane og krænkelser på landets it-arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Rapporterne afslørede, at kvinder oplevede såvel seksuel chikane og nedladende kommentarer relateret til deres køn. På arbejdspladserne rapporterede 44,5 procent af de adspurgte kvinder, at de havde været udsat for en eller flere krænkende handlinger. På uddannelsesinstitutionerne rapporterede 36,8 procent af de adspurgte kvinder det samme, mens de tilsvarende tal for mænd var 12 procent og 7,5 procent.

Jeg har haft glæden af at arbejde på arbejdspladser, hvor kønsfordelingen var væsentligt bedre end det gennemsnitlige. Her har jeg set, at tingene kan være anderledes.

Så hvad skal der til for at ændre dette?

Hver gang vi får lidt flere kvinder ind i branchen, igangsætter vi en positiv spiral, som gradvist mindsker problemet. Vi kan blive inspireret af de lande, der klarer sig bedre end os. Det viser sig, at tidlig introduktion af naturvidenskabelige fag i uddannelsessystemet fører til, at flere kvinder videreuddanner sig inden for disse områder. Alligevel er vi et af de få lande i Europa, der ikke har gjort digital dannelse til et centralt mål i folkeskolen.

Vi skal have it integreret i skoleskemaet allerede fra 3. klasse. Det er utilstrækkeligt, når det blot er et valgfag, som risikerer at fastholde den nuværende kønsfordeling i vores fag.

En ærgerlig 10. plads burde i sig selv være en motivation for at sadle om og gøre en FÆLLES indsats. I skolen, i hjemmene og politisk. Det er relativt simpelt at gøre noget ved, hvis viljen er der.