Pas på med gaverne

Reglerne for, hvornår man som offentligt ansat må modtage gaver, er ikke altid til at gennemskue, og hvis de misforstås, kan det koste jobbet. Også selvom nærmeste leder selv har accepteret samme gaver. Det har en voldgiftssag netop slået fast.

Må man gerne som offentligt ansat tage med en privat samarbejdspartner ud at spise? Må man tage imod en gave i form af en bog eller en flaske vin? Det kommer an på den konkrete situation, står der i Moderniseringsstyrelsens udgivelse ’God adfærd i det offentlige’.

Det er med andre ord op til fortolkning. Men hvis du fejlfortolker reglerne, så kan det koste dig jobbet. Det har en voldgiftssag netop slået fast. En offentligt ansat blikkenslager blev fyret efter at havde deltaget i frokoster og modtaget vingaver fra samarbejdspartnere. Det på trods af, at hans chef også havde modtaget gaver. Voldgiftssagen endte til fordel for den offentlige virksomhed.

”I den konkrete sag modtog både chef og medarbejder gaver, og de blev begge fyret. Medarbejderen kan have været i god tro, men fik alligevel en meget hård sanktion”, siger Morten Rønne, der er forbundssekretær i PROSA/ØST.

Informer din øverste leder

Reglerne er som udgangspunkt, at en offentligt ansat skal undlade at tage imod gaver. Det gælder både fysiske gaver og indirekte økonomiske gaver i form af en rabat. Man må altså hverken modtage en flaske vin eller som privatperson købe et produkt med rabat hos samarbejdspartneren.

Men en række overvejelser kan dog nå frem til undtagelser for reglen. Man skal overveje, hvad giverens relation til modtageren er, om gaven har en beskeden økonomisk værdi, eller om giveren forventer noget af den modtageren som tak for gaven. Det er altså helt op til fri fortolkning, hvornår man kan takke ja til en gave.

”De her regler er så upræcise, at man må overveje, om man overhovedet selv kan træffe en afgørelse. Jeg vil rådgive alle, såvel offentlige som private ansatte, til altid at informere og spørge sin øverste ledelse, om de er okay med, at man modtagere en specifik gave”, siger Morten Rønne.

Regler skrappere i det offentlige

Der findes ikke et egentligt kodeks om gaver for ansatte i det private. Her gælder virksomhedernes egne regler, som Morten Rønne opfordrer til, at man gør sig bekendt med. Men når det kommer til offentligt ansatte, er det bedst at helgarderer sig, mener han.

”Reglerne er skrappere i det offentlige end i det private, og jeg vil helt klart anbefale, at ledelsen bliver gjort opmærksom på alle forhold, der kan tolkes som en gave. Det gælder både fysiske gaver som blomster eller vin, men også de indirekte gaver i form af eventuelle rabatter. Informer også om frokostaftalerne og få på skrift, at det er okay, du deltager”, siger Morten Rønne.

Læs alle regler og eksempler på god adfærd i det offentlige her