Projekt Coding Class: Folkeskolelever koder i PROSA

PROSA er med i projekt Coding Class, som går ud på at lære folkeskoleelever basal programmering og udbrede interessen for at kode og udvikle. 23 elever fra 6V på Amager Fælled Skole var forbi for at præsentere deres løsninger på opgaven: Hvad skal man lege i frikvarteret eller i pausen?

Læringskonsulent Nikolaj Hattens Glemø fra Københavns Kommune er med til at koble skoler med erhvervslivet, foreninger og virksomheder. Og det var ham der kontaktede PROSA/STUD, som straks sagde ja til at stille en specifik kode-opgave til 23 elever fra 6V. De havde fem uger til at løse opgaven i programmet Co Spaces.

”Det er vigtigt, at eleverne får en virksomhedscase og ikke bare skal kode et spil til klassen. At de får en case, som de får løbende sparring på og får lov at præsentere og få konkret feedback på ude i virksomheden. Og eleverne er glade for at komme ud, for det er noget andet end at præsentere for klassen,” siger Nikolaj Hattens Glemø.

Der var høj stemning for eleverne var ivrige efter at vise deres svar på opgaven med blå talekort, powerpoints og kort præsentation af spilløsningerne. Der var eksempelvis en lykkehjulsspinner, så man kunne komme ud og lege i andre verdner, fri leg i skolegården ved at klikke på figurer og et escape room med juletema. 

Københavns Kommune har netop fået midler til at fortsætte med Coding Class til 2024. Og det vil fortsat være 6. klasser, fordi de har lidt erfaring med projektarbejde i forvejen. Og PROSA håber at være med de næste år også.

Mere om Coding Class
Mere end 10.000 elever i Københavns Kommune har indtil videre været med siden projektet blev etableret i 2016. Projektet drives af BUFx i Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning og Coding Class-teamet består af 4 fuldtidsansatte læringskonsulenter.

Coding Class er skabt af en række medlemsvirksomheder i IT-Branchen og er iværksat med henblik på en fremtidig etablering af et Teknologiforståelsesfag i folkeskolen. Du kan læse mere om projektets initiativtagere her. Projektet bygger på de positive erfaringer, der er draget i det frivillige projekt Coding Pirates og på erfarne kræfter herfra.