Hvis vi vil klæde børnene på til fremtiden, skal AI på skoleskemaet

AI kunstig intelligensIT PolitikNiels Bertelsen
Sprogmodeller og kunstig intelligens er allerede en del af børns hverdag. Spørgsmålet er ikke, om de skal bruge teknologien, men om de lærer at bruge den rigtigt. Det skriver PROSAs formand, Niels Bertelsen i et debatindlæg i Altinget.
BørneITKonferencen24_Fotograf_NicklasNørgaard
Teknologiforståelse og leg og læring med teknologier som AI, er afgørende vigtigt for at klæde børn på til at mestre og bruge de nye teknologier konstruktivt, mener PROSAS formand. Foto: BørneITKonferencen24_Fotograf_NicklasNørgaard


I et debatindlæg i Altinget opfordrer formanden for de IT-ansattes fagforening, Niels Bertelsen, til at AI bliver omfavnet konstruktivt og som værktøj i Folkeskolen.

"Kære undervisningsminister Mattias Tesfaye og digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen. I har alle tiders mulighed for at gøre børn i den danske folkeskole en kolossal tjeneste. En helt fantastisk mulighed. Nemlig at klæde dem på til den tid, vi lever i, og give dem de værktøjer, de har brug for", skriver Niels Bertelsen.

Formanden fastslår dog, at ministrene skal i arbejdstøjet:
“Det kræver, at I handler hurtigt og modigt. At I tænker i teknologiforståelse som en helt nødvendig færdighed i folkeskolen. Det er brandærgerligt, når vi og elever i skolen ikke formår at bruge teknologiens muligheder”, skriver han og fortsætter:.

“Kunstig intelligens og sprogmodellerne kan en hel masse og har enormt potentiale. Men kun, hvis vi omfavner dem korrekt og lærer selv at bruge dem, forme dem og forstå dem. Der findes utallige open source-værktøjer derude, som selv helt unge skoleelever let kan arbejde med som en del af undervisningen. Værktøjer som eksempelvis Unsloth kan simpelt lære dem at bygge egen AI-model, assistent og agent”, mener Niels Bertelsen.

Du kan læse hele indlægget i Altinget her

PROSAs formand Niels Bertelsen