Drop troen på magisk sovs – AI kræver uddannelse

PROSAs formand Niels Bertelsen: AI kræver uddannelse

Generativ AI og kunstig intelligens er ikke legetøj, men derimod helt utrolige værktøjer. Og bemærk sondringen. Den er både vigtig og afgørende. Den burde fylde langt mere i debatterne om samfundsudviklingen.

Det kan næppe illustreres tydeligere end af, at ChatGPT fylder et år i denne måned. Eller for den sags skyld, at regeringen har et større digitalt udspil lige om hjørnet, hvor også AI spiller en vigtig rolle. 

Tænk, hvad der er sket på blot ét år. 

ChatGPT er blot toppen af et isbjerg, den umiddelbart anvendelige og tilgængelige del, som alle har kunnet bruge og forsøge sig med. Men nedenunder er et kolossalt og eksplosivt voksende vildnis af apps og modeller, som forandrer og bruges/misbruges på alle tænkelige måder. 

Lige så fantastisk ChatGPT er, lige så vigtigt er det at forstå, at den og alle andre modeller kræver viden, færdigheder, og uddannelse for at blive brugt rigtigt. Det er værktøjer, som kan levere opskrifter til kemiske eksperimenter, som kan misinformere og skabe mere forvirring end klarhed, hvis ikke de anvendes på den rigtige måde. 

Det er en kolossal kraft, der kan skabe splittelse, ulighed og en farlig verden, hvis den frigives ukontrolleret i politisk begejstring eller monopoliseres af techgiganterne. 

Derfor skal der reguleres og oplyses. Der skal uddannes. Der stilles flere krav til dagpengemodtagere eller folk, som vil åbne en mindre virksomhed, end til generativ AI, som kan alt fra at give bombeopskrifter til at skabe deep fakes, hvor uskyldige bliver gjort til 'pornostjerner'. 

Vi kan altså ikke hurtigt nok komme i omdrejninger som samfund. Vi står med helt unikke værktøjer – og en mindre revolution i forhold til arbejdsformer, tænkning og problemløsning. Til at akkumulere viden og bruge den bedst muligt. 
Men det kræver, at vi uddanner grundigt i omgangen med den ny teknologi. Allerede i folkeskolen. Og i langt, langt højere grad end det, som regeringen selv har foreslået. 

Der skal it og teknologiforståelse fast på skemaet allerede fra 3. klasse, og der skal efteruddannes i alle dele af samfundet, når AI skal implementeres og bruges bedst muligt ude i virkeligheden. 

I oktoberudgaven af PROSAbladet udtrykker sikkerhedseksperten Henrik Kramselund sin frustration over politikernes manglende forståelse for konsekvenserne af den lovgivning, de indfører. 
Han advarer imod den naivitet, der ligger i at tro, at it og AI er en slags magisk sovs, der kan hældes ud over alle vores problemer. 

Jeg kan kun tilslutte mig denne frustration. It og AI er ikke magiske løsninger eller nøgler til en eventyrverden. De er stærke værktøjer, der kan transformere vores verden, hvis de bruges rigtigt og med den nødvendige forståelse, uddannelse og lovgivning. 

Ligesom når vi kontrollerer kraften i atomer, må vi tage AI's potentielle konsekvenser alvorligt. 

Jeg er bekymret for, at politikere og beslutningstagere ikke er rustet til at tackle denne virkelighed. De skal trække på ekspertisen fra it-professionelle, der forstår algoritmer og systemer. Rådgivning bør ikke kun komme fra iværksættere, konsulenthuse og pengemænd, hvor risikoen for egeninteresser kan være større end nytteværdien for samfundet. 

Vi skal forvandle teknologi til værktøjer, vi kan forstå og bruge på vores egne præmisser. Lad os droppe idéen om magisk sovs og bringe eksperterne frem i lyset. 

PROSA og vores medlemmer er klar til at bidrage med ekspertise og rådgivning. Lad os arbejde sammen for at sikre, at it og AI bliver en kilde til fremskridt og ikke en trussel mod vores samfund. 

> Kæmpe svigt ikke at sætte IT tidligt på skoleskemaet