Kæmpe svigt af vores børn og unge ikke at sætte it tidligt på skemaet

Folkeskoleudspil mangler it på skoleskemaet

Lige nu præsenterer regeringen deres folkeskoleudspil, og vi har allerede hørt om gode initiativer som at inkludere it, AI og tech i skolerne, men vi skal gå endnu videre. Forståelse og uddannelse af it er vejen frem for et velfungerende demokrati, og derfor foreslår PROSA, at der skal undervises i det allerede fra 3. klasse. Og undervises på linje med dansk og matematik. Vi skal forvandle teknologi til værktøjer, vi kan forstå og bruge på vores egne præmisser, ikke som slaver af tech-giganterne.

I oktoberudgaven af PROSAbladet, udtaler sikkerhedseksperten Henrik Kramselund sin frustration over politikernes manglende forståelse for konsekvenserne af den lovgivning, de indfører. Han advarer imod den naivitet, der ligger i at tro, at it og AI er en slags magisk sovs, der kan hældes udover alle vores problemer. Jeg kan kun tilslutte mig denne frustration.

IT og AI er ikke magiske løsninger eller nøgler til en eventyrverden. De er stærke værktøjer, der kan transformere vores verden, hvis de bruges rigtigt og med den nødvendige forståelse, uddannelse og lovgivning. Ligesom når vi kontrollerer kraften i atomer, må vi tage AI's potentielle konsekvenser alvorligt.

Det er uomtvisteligt, at AI vil ændre verden på måder, vi endnu ikke helt forstår, og det vil ske hurtigt. AI er en kraft, der kan revolutionere sundhedssektoren, ændre vores arbejdsmetoder, styrke klimaindsatsen og forbedre vores verden på mange måder. Mulighederne synes uendelige. Men det er også en kraft, der kan skabe splittelse, ulighed og en farlig verden, hvis den frigives ukontrolleret i politisk begejstring eller monopoliseres af tech-giganterne.

Desværre går udviklingen så hurtigt, at de fleste, inklusive politikere, har svært ved at følge med. Nye teknologier og apps griber ind i vores hverdag uden, at vi forstår konsekvenserne. Der kan læses tanker, der kan skrives manuskripter, der kan laves deep-fakes-film så let som ingen ting, hvor hvem som helst ufrivilligt kan forvandles til pornostjerne og deles på sociale medier. Uden hensyn til at nettet aldrig glemmer.

Jeg er bekymret for, at politikere og beslutningstagere ikke er rustet til at tackle denne virkelighed. De skal trække på ekspertisen fra IT-professionelle, der forstår algoritmer og systemer. Rådgivning bør ikke kun komme fra iværksættere, konsulenthuse og pengemænd, hvor risikoen for egeninteresser kan være større end nytteværdien for samfundet.

Vi har derfor brug for ekspertrådgivning fra de rigtige eksperter uden økonomiske interesser ud over det faglige og samfundsmæssige ansvar. Vi har brug for dem, der forstår, at AI ikke er magisk sovs, men en kraft, der kræver omhu.

Vi har nu en digitaliseringsminister og et digitaliseringsudvalg under Folketinget. Omsider og tak for det. Men de skal træde i karakter og tage digitaliseringen alvorligt, som om det var lige så vigtigt som retsvæsenet eller sundhedsvæsenet. 
Digitaliseringen er fundamentet under vores samfund, og det bør reflekteres i debatten.

Der er gode initiativer som at inkludere it, AI og tech i skolerne, men vi skal gå endnu videre. Forståelse og uddannelse af it er vejen frem for et velfungerende demokrati, og derfor foreslår vi, at der skal undervises i det allerede fra 3. klasse. Og undervises på linje med dansk og matematik. Vi skal forvandle teknologi til værktøjer, vi kan forstå og bruge på vores egne præmisser, ikke som slaver af tech-giganterne.

Lad os droppe ideen om magisk sovs og bringe eksperterne frem i lyset. PROSA og vores medlemmer er klar til at bidrage med ekspertise og rådgivning. Lad os arbejde sammen for at sikre, at IT og AI bliver en kilde til fremskridt og ikke en trussel mod vores samfund.

> Vi kan tæmmme skærmmonsteret med uddannelse og teknologiforståelse