"Jeg er måske ikke så god til at kode, men jeg er god til at afkode"

Sofie Kjær Schmidt tænker som en kunstner og arbejder som tekniker. Hun elsker sit arbejde i spilbranchen, fordi den bobler og syder og er tværfaglig på en måde, som kan føre til magi.
Foto: Privat

“At gå ind i IT-branchen lå ikke i kortene hos mig i starten. I mange år var jeg overbevist om, at IT var et lukket land for en sproglig student med mangelfulde evner inden for naturvidenskabelige fag. 

Samtidig kunne jeg heller ikke forestille mig nogen anden vej, hvis jeg ville indfri mine drømme om at arbejde med interaktive medier og grafisk produktion. Drømme, der har rod i min barndom, hvor jeg elskede at tegne, skabe og fordybe mig i verdener gennem leg og scenografi.”

"For mig handlede det derfor om at opdage, at IT-faglighed kalder på mange forskellige kompetencer. Det handler langt fra kun om softwareudvikling og matematiske modeller. 
Selvom jeg ikke er god til at kode, er jeg god til at afkode, hvordan indholdet i maskinrummet præsenterer sig bedst grafisk, så brugeroplevelsen spiller."

“I dag arbejder jeg med art direction, UI-design og produktion af 2D- og 3D-grafik. Jeg er generalist og har kendskab til mange af de processer og værktøjer, der indgår i en spilproduktion. Lige nu er mine kollegaer og jeg ved at udarbejde en drejebog for et nyt område i vores spil Sea Of Rifts. 

Det er et rollespil, der foregår til søs i en stor åben verden. Du spiller alene som kaptajn på et skib og skal hyre en besætning med mere eller mindre mærkværdige evner og karaktertræk for dernæst at drage ud i verden og undersøge, hvad der er los.”

Tværfagligt samarbejde er det kan føre frem til noget, som er det tætteste man kommer på magi i virkeligheden. 

"Der er virkelig mange ting, jeg godt kan lide ved mit job. Jeg er en del af en branche, der på mange måder er ret ung. Den bobler og syder. Og jeg 
elsker, at branchen er så tværfaglig. Nogle vil gerne specialisere sig og dykke helt ned i kaninhullet. Jeg har altid syntes, det var sjovt at jonglere 
med forskellige typer opgaver. 

Tværfagligt samarbejde er det kan føre frem til noget, som er det tætteste man kommer på magi i virkeligheden. 
Jeg kommer aldrig til at kede mig. Der er altid noget nyt at kaste sig over." 

“Jeg er medlem af PROSA, fordi I har gjort en stor indsats for at være synlige i spilbranchen. I har blandt andet bakket op om afviklingen af game jams og initiativer såsom Game Workers Guild, der arbejder for at give spilindustriens medarbejdere en stemme"

"PROSA sætter spot på den store værdi, industrien genererer økonomisk, kulturelt og socialt i vores land. Og så har PROSA været gode til at agere på behovet for en fagforening, der forstår branchen og kan tale deres medlemmers sag.”