MØD ET PROSAMEDLEM: Matilde udgiver sit første spil om lidt

GamesIT SamfundProgrammeringUddannelse
Matilde Øland, 28 år, har studeret multimediedesign. Hun arbejder som videograf og bruger al sin fritid på at kode og lave spil.
Matilde er frivillig i PROSAs nye internationale afdeling af Coding Pirates, hvor børn kan lære at kode og lege med IT.
Matilde er frivillig i PROSAs nye internationale afdeling af Coding Pirates, hvor børn kan lære at kode og lege med IT.

Tekst: Nicolai Scharling

Foto: Matilde Øland (privat)

Jeg har altid syntes, at IT er spændende.
Jeg startede med at spille på pc, da jeg var seks år, og har været grebet af det siden. Det er intuitivt, kreativt, løsningsorienteret og håndgribeligt. Du kan skrive en linje kode, og straks se, hvad det skal, om det er rigtigt og forkert. Selv om jeg lige nu arbejder med videoproduktion til undervisningsmateriale, så koder jeg stadig i min fritid.

Jeg er kæmpe gamer, og drømmen er arbejde som spiludvikler.
Jeg bruger al min fritid på at lave spil, og udgiver lige om lidt mit første officielle spil. Det er virkelig spændende. Vi har fået god feedback fra venner og folk omkring os.

Vi er fire, der har lavet det sammen, det hedder Space Blends, og læner sig op ad konceptet fra ”Keep talking and nobody explodes”. Altså et multiplayerspil, hvor man skal arbejde sammen om i dette tilfælde at blende de rette ingredienser på en Alien-restaurant.
Med dagens gameengines kan man netop på den måde lave egne spil, selv om det selvfølgelig stadig er hårdt arbejde.
Jeg vil ikke sige, at det er simpelt, men det er lettere end tidligere. Det er fantastisk at kunne skabe et univers, som er interaktivt, og hvor man selv kan træde ind i en af rollerne.

Jeg har meldt mig ind i PROSA fordi, der er netværk og mulighed for at deltage i arrangementer omkring noget, som interesserer mig og at møde ligesindede.
Jeg er med til at starte en afdeling af Coding Pirates i PROSA her i september, hvor børn lærer at kode og lege med tech.
Jeg synes, at det er fantastisk, dels at gøre noget sammen med andre frivillige, som også elsker at kode, og dels at være med til at skabe noget, som jeg ville ønske, at den slags havde været der, da jeg selv var pige med interesse for IT.
Jeg synes også, at PROSA heldigvis har stadig større fokus på spilbranchen.

Jeg har det lidt mærkeligt og dobbelt med AI.
jeg synes, det er sindssygt interessant og helt sikkert fremtiden. Det er gode redskaber. Samtidig er jeg lidt bekymret for de etiske dilemmaer omkring, hvad det vil betyde og hvordan det vil blive brugt, når det rigtigt bliver rullet ud. Også skræmmende i forhold til kunstnerisk ophavsret og brug.