Arbejdsmarkedet, Uddannelse

Lysten driver værket

Thomas Mortensen har netop afsluttet en master i it. Han kan slet ikke lade være med at tilegne sig ny viden om sit felt.

– Det er noget personligt. Jeg havde simpelthen lyst til at dygtiggøre mig og få et papir på det.
Sådan siger Thomas Mortensen om årsagen til, at han i 2008 kastede sig over en masteruddannelse samtidig med, at han arbejdede som Business Relationship Manager i Grundfos.
– Jeg var bindeleddet mellem it og forretning på det strategiske niveau. Min senest dokumenterede uddannelse lå ni år tilbage med en HD fra 1999, og jeg ville gerne have underbygget min funktion med den nyeste viden, siger den 40-årige jyde, der i dag er chefkonsulent i Rambøll Management Consulting.
Mellem HD'en og sin master har Thomas Mortensen dog taget flere kurser.
– Jeg tror på, at der er noget at hente ved at uddanne sig. Man opnår både en personlig og faglig udvikling, der gør en i stand til at varetage sine opgaver bedre. Den faglige ballast, jeg har opnået, betyder, at jeg kan angribe de udfordringer, mit arbejdsliv bringer, på en anden måde end tidligere, siger han.

Fleksibel uddannelse

Thomas Mortensens Master i It er taget på It-vest, der er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet. Her kan man vælge mellem tre spor. Thomas Mortensen valgte Organisation med fagpakkerne Ledelse af virksomhedssystemer, It-strategi og -ledelse og It-lederen. Selve masterprojektet blev afsluttet ved Aarhus Universitet
Uddannelsen er bygget sådan op, at man har seks år til at gennemføre de fire halvårs moduler, der udgør en master.
– Det er en meget fleksibel måde at læse på, og det tiltalte mig meget. Man behøver kun at forholde sig til ét modul ad gangen. I stedet for at skulle love sig væk til uddannelsen to år i træk behøver man kun at få det passet ind i job og privatliv det næste halve år, siger Thomas Mortensen.
Han tog hul på masteruddannelsen efter eget ønske, og der var ikke de store problemer med at få lov.
– Jeg tror, min chef så det som en gevinst, at virksomheden fik viden ind, der kunne bidrage til min jobfunktion, siger han.
Thomas Mortensen undrer sig faktisk over, at ikke flere i virksomheden tog en videreuddannelse.
– Der er mange, der ville have gavn af det. Nogle kunne nøjes med et modul, men alle ville kunne få noget ud af det, siger han.

Et fælles ansvar

Rent konkret gav virksomheden ham fri de dage, han skulle bruge på uddannelsen. Både de dage, han var i skolen, og de dage, han skulle bruge i slutningen af hvert modul på at skrive en 25 siders rapport.
– Det, jeg gav tilbage, var, at jeg i opgaverne tog udgangspunkt i noget, der var relevant for virksomheden og derfor var brugbart ude i virkeligheden, siger han.
Uddannelsen gav ham også indsigt i områder af virksomheden, som han ellers ikke ville have fået.
– Når jeg skulle indsamle empiri til opgaverne, brugte jeg blandt andet mine kollegaer og direktører på forskellige niveauer. Og i den relation kan man stille andre spørgsmål end ellers, siger han.
Da kun det sidste modul manglede, fik han job i Rambøll, hvor han begyndte i marts 2010.
– Jeg meldte ud allerede, inden jeg havde skrevet under på kontrakten, at jeg manglede mastermodulet, og at det var min forventning at afslutte det, siger han.
Han fik ja, og i sommeren 2011 gik han i gang med opgaven, der mundede ud i en 60 sider lang rapport med titlen "Measuring IT Performance and Communicating Value". Konklusionerne endte med at havne i Rambølls årlige rapport "It i praksis".

Bør ruste sig til fremtiden

Thomas Mortensen er slet ikke i tvivl om, at hans lyst til at lære opfattes som et positivt træk af hans foresatte, selvom der var en bundlinje at forholde sig til.
– Virksomheden skal da tænke over, hvordan uddannelseskroner bruges, men begge parter skal få noget ud af det, og i mine øjne er det et fælles ansvar at sørge for, at den nyeste viden hele tiden kommer ind i virksomheden, siger han.  
Thomas Mortensen tror, at den største barriere ligger hos en selv.   
– Hverdagen er travl. Opgaver skal løses, og lejligheden til at involvere sin overordnede i sine tanker byder sig ikke altid, siger han.
Derfor er hans råd, at man bruger den årlige MUS-samtale aktivt.
– Det er en unik mulighed for at tage emnet videreuddannelse op. Her kan man som ansat have forberedt sig og fundet motivationen og argumenterne frem, siger han.
Inden samtalen bør du ifølge Thomas Mortensen finde ud af, hvad dit personlige interessefelt er, og efterfølgende afstemme det med virksomhedens behov, for de to elementer skal gå hånd i hånd. Som han siger:   
– Videreuddannelse handler om at være forud, om at orientere sig mod fremtiden.